آسان ترین راه رزرو و خرید بلیط اتوبوس

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است


سفرهای زیادی در طول سال و در تمام نقاط دنیا صورت میگیرد و پشت هر سفر انگیزه ای وجود دارد مانند تفریح، سرگرمی، تجارت، آشنایی و کشف ناشناخته ها و برخی افراد هم انگیزه متفاوت از آنچه نام بردیم دارند. انگیزه این افراد کسب مدارج معنوی و کمالات روحی می باشد. به عبارتی گردشگری زیارتی یکی از رایج ترین انواع گردشگری می باشد که مردم کشور عزیزمان به دلیل شیفتگی و ارادت بالای خود به امامان معصوم این نوع سفر را همیشه در برنامه های گردشگری خود داشته اند.

سفر به کربلا یکی از پر طرفدارترین سفرها در میان شیعیان است. سالیانه زائران زیادی به کربلا، نجف، کاظمین و سامرا سفر می کنند . برای سفر به کربلا هم راه زمینی وجود دارد و هم هوایی. از راه زمینی به وسیله اتوبوس و گذر از مرزهای زمینی دو استان ایلام و خوزستان صورت میگیرد. و در سفر هوایی از طریق پرواز به فرودگاه نجف و چند ساعت راه زمینی تا کربلا انجام می شود.

در این میان سفر فردی به عراق نیز درسالیان اخیر امکان پذیر بوده و خدمات مربوطه نیز در این راه با امنیت بسیار بالا به زائرین گرامی ارائه می گردد. این سفر از طریق مرزهای مهران، شلمچه و چزابه امکان پذیر می باشد. اطلاعات مورد نیاز مرزها را در راهنمای خرید بلیط اتوبوس برای زائرین ببینید.

ذکر برخی نکات به شما مشتاقان در اینجا ضروری می باشد. اگر قصد سفر به کربلا را دارید، با توجه به اینکه در ایام خاص مانند عاشورا و تاسوعا، اربعین، روز عرفه و سایر اعیاد بیشترین میزان مسافرت صورت می گیرد حتما برای خرید بلیط و یا رزرو هتل خود زودتر اقدام کنید. و اگر قصد سفر زمینی به کربلا را دارید برای تهییه بلیط خود به صورت آنلاین و اینترنتی اقدام کنید. گروه سفر 724 در این راستا خدمات تهیه بلیط آنلاین در مسیرهای از پیش تعیین شده را در اختیار شما قرار می دهد.

چگونه پاسپورت و ویزای کربلا را تهیه کنیم؟

سازمان حج و زیارت سامانه ای را به نام سماح راه اندازی کرده است و متقاضیان ویزای عراق و عتبات عالیات در طول سال می توانند از طریق این سامانه اقدام کنند چنانچه تصمیم گرفته اید به صورت انفرادی و یا گروهی به کربلا سفر کنید، حتما باید گذر نامه یا همان پاسپورت و ویزا داشته باشید. برای اخذ ویزا داشتن گذرنامه ضروری می باشد.

عزیزانی که گذر نامه ندارند با توجه به مراحل زیر اقدام به اخذ گذرنامه نمایند:

با در دست داشتن مدارک لازم به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید. مدارک مورد نیاز را می توانید از وبسایت پلیس +10 قبل از مراجعه به این دفاتر تهیه کنید. با توجه به اینکه در ایام عاشورا و تاسوعا، اربعین و اعیاد خاص ترافیک بالایی در این دفاتر جهت اخذ گذرنامه وجود دارد همین امروز برای اخذ گذرنامه اقدام کنید.

عزیزانی که گذرنامه دارند با توجه به مراحل زیر می توانند به اخذ ویزا اقدام کنند:

ابتدا به تاریخ اعتبار گذرنامه خود دقت کنید که اعتبار بالای 6 ماه داشته باشد. در غیر این صورت اجازه عبور از مرز به شما داده نخواهد شد.

سازمان حج و زیارت سامانه ای را به نام سماح راه اندازی کرده است و متقاضیان ویزای عراق و عتبات عالیات در طول سال می توانند از طریق این سامانه اقدام کنند. پس از اینکه وارد سامانه شدید با سه ثسمت روبرو می شوید. ابتدا یک سری نکات ضروری عنوان شده است. این مطالب را به دقت مطالعه کنید. اگر اولین بار است وارد این سامانه شده اید باید ثبت نام کنید. وارد قسمت ثبت نام شوید و اطلاعات خود را وارد کنید. چنانچه اطلاعات خود را ناقص وارد کردید یا قصد ویرایش اطلاعات را داشتید از قسمت پیگیری وضعیت و ویرایش اقدام کنید. پس از تکمیل فرم ثبت نام کد پیگیری برای شما صادر خواهد شد که می توانید یادداشت کنید، هچنین این کد به گوشی همراه شما ارسال خواهد شد. به یاد داشته باشید هنگام ثبت نام آدرس محل سکونت شما پرسیده می شود و لیست دفاتر حج و زیارت محل سکونت شما ارائه می شود. از انجاییکه شما باید گدرنامه خود را به دفاتر حج و زیارت تحویل دهید ، از شما خواسته می شود تا یکی از این دفاتر را انتخاب کنید. در شهرهایی که دفاتر زیارتی ندارند، دفاتر موقت ایجاد شده است.

روش دیگر برای اخذ ویزای کربلا مراجعه مستقیم به همراه مدارک به یکی از دفاتر زیاریت و اقدام به اخذ ویزای کربلا از این دفاتر می باشد.

چه مدارکی برای اخذ ویزای کربلا مورد نیاز هستند؟

علاوه بر اصل گذرنامه، شما باید دو کپی از صفحه اول گذرنامه و دو قطعه عکس پرسنلی به همراه داشته باشید.40 دلار هزینه صدور ویزا و 10 هزار تومان هم حق الزحمه کارگزاری می باشد.

صدور ویزای کربلا چقدر طول می کشد؟

پس از تحویل مدارک و هزینه های به شرکت های صدور ویزا، این شرکت ها اطلاعات شما را به سفارت عراق منتقل می کنند. تا آن ها اطلاعات شما را بررسی کنند. روال اداری مورد نیاز برای این کار حدود 48 ساعت طول می کشد.

مدت زمان اعتبار ویزای کربلا چقدر است؟

ویزایی که برای شما و بصورت انفرادی صادر می شود 3 ماه اعتبار خواهد داشت. چنانچه قصد دارید قبل و یا بعد اربعین در کربلا باشید سریعا برای اخذ وزا اقدام کنید تا در زمان خلوت تری ویزا گرفته و سفر معنوی خود را شروع کنید.

هزینه ویزای کربلا چقدر است؟

طبق خبر اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت در خصوص هزینه ویزای کربلا قیمت های مربوط به بیمه، ویزا و خدمات درمانی مشخص شده است. هزینه ویزای سفر به کربلا 30 دلار برای ویزاهای گروهی و 40 دلار برای ویزاهای فردی تعیین شده است.

چگونه با اتوبوس و از راه زمینی به کربلا سفر کنیم؟

امسال سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران اقدام به پیش ثبت نام از زائرین اربعین حسینی نموده است. و در این راستا سیاست گذاری هایی نیز پیش بینی نموده تا رفاه حال زائرین هم از نظر زیارتی و هم از نظر بهداشتی و امنیتی حفظ گردد لذا با قراردادن موقعیت هایی همچون سفر زمینی با اتوبوس امکان سفر بدون دغدغه را برای زایرین فراهم نماید.

مجموعه سفر 724 در این مسیر معنوی و در راستای ارائه خدمات به هموطنان و زائران اربعیم حسینی بستری فراهم نموده تا عزیزانی که قصد عزیمت به کربلا از طریق زمینی و با استفاده از اتوبوس را نموده اند بدون اتلاف وقت و در کوتاه ترین زمان بلیط اتوبوس خود را به صورت اینترنتی تهیه نمایند. اطلاعاتی نیز در زمینه روش های تهیه بلیط اتوبوس، قیمت بلیط اتوبوس و مرزهای تعیین شده هر شهر به تفکیک با نقشه های موجود در مطالب قبلی ارائه گردیده است.

چه لوازمی در این سفر کربلا باید همراه داشته باشیم؟

مدارک مهم مورد نیاز شما در این سفر پاسپورت و ویزا می باشد. لوازم شخصی و بهداشتی و همینطور داروی خاصی اگر مصرف میکنید به همراه داشته باشید.

چگونه از کربلا با ایران تماس بگیریم؟

برای تماس با ایران می توانید از سیم کارت خود که همراه خود دارید استفاده کنید. در این حالت هزینه ای به عنوان رومینگ بین المللی به هزینه های تماس شما اضافه خواهد شد. راه دیگری هم برای این امر وجود دارد، در مرز سیم کارت اعتباری تهیه کنید و با خانواده تماس گرفته و آن ها را از شماره دید خود مطلع سازید.

چگونه برای سفر کربلا  ارز مسافرتی تهیه کنیم؟

چنانچه قصد تهیه ارز مسافرتی برای سفر به کربلا را دارید چند روز مانده به اعزام با همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی به یکی از شعب بانک ملی مراجعه نمایید. هر زمان که اقدام به این عمل کردید قبل از مراجعه به بانک از اخرین شرایط تحویل ارز مسافرتی با یک تماس بلفنی به بانک مطلع شوید.

پس از ورود به مرز عراق چه کارهایی باید انجام دهیم؟

پس از تشریفات گمرکی وارد مرز عراق می شوید. که باید مهر خروج از کشور در گذرنامه شما ثبت شده باشد. پس از اینکه مهر ورود به عراق در گذرنامه شما ثبت شد می توانید سوار ون و یا اتوبوس شده و از آنجا به نجف و سپس کربلا بروید.

آیا سفر به کربلا امنیت دارد؟

علیرغم حضور داعش در عراق، امنیت این کشور بخصوص در شهر های امامان شیعه تامین است. و موضوع داعش موضوع چندان نگران کننده ای برای خانواده ها نیست. و دلیل این امر وجود لایه های امنیتی فراوان در ورودی های شهر نجف و به خصوص کربلا می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۵ ، ۱۴:۵۷
فرزاد مسرت بخش


ایرانیان از دوران دور همراه و همره کربلا بوده و بر سوگ امامشان هم پیمان بوده اند. و زیارت مزار اباعبدالله و حضرت عباس و 72 تن از یاران غیور ان امام را بر خود افتخاری بزرگ می دانستند. بطوریکه در اعصار گذشته و اکنون کربلایی بودن همپای حاجی بودن برایشان عزت خاصی داشته است. در این راستا و در سال های اخیر که پس از سرنگونی حزب منحوس بعث مرزهای عاشقانه کربلا بر شیفتگان حضرتش گشوده شده است ملت ایران هر ساله شیفته تر از سالیان پیش بر زیارت مزار حجتشان شتافته و در این راه با جان و دل عشق خویش را به اثبات رسانده اند. در سالیان گذشته با توجه به اینکه هیچکس انتظار چنین شیفتگی از ملت شیعه را نداشت برنامه ریزی های مفصلی در خصوص سفر به کربلا انجام نیافته بود و زائرین اربعین حسینی به صورت خودجوش نسبت به عزم سفر اقدام میکردند اما با افزایش روز به روز این شیفتگی نیاز به برنامه ریزی و سازماندهی سفر به کربلا از سوی مقامات ایرانی و عراقی احساس شده و امسال سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران اقدام به پیش ثبت نام از زائرین اربعین حسینی نموده است. و در این راستا سیاست گذاری هایی نیز پیش بینی نموده تا رفاه حال زائرین هم از نظر زیارتی و هم از نظر بهداشتی و امنیتی حفظ گردد لذا با قراردادن موقعیت هایی همچون سفر مستقیم هوایی و سفر زمینی با اتوبوس امکان سفر بدون دغدغه را برای زایرین فراهم نماید.

مجموعه سفر 724 در این مسیر معنوی و در راستای ارائه خدمات به هموطنان و زائران اربعیم حسینی بستری فراهم نموده تا عزیزانی که قصد عزیمت به کربلا از طریق زمینی و با استفاده از اتوبوس را نموده اند بدون اتلاف وقت و در کوتاه ترین زمان بلیط اتوبوس خود را به صورت اینترنتی تهیه نمایند. اطلاعاتی نیز در زمینه روش های تهیه بلیط اتوبوس، قیمت بلیط اتوبوس و مرزهای تعیین شده هر شهر به تفکیک با نقشه های موجود در زیر ارائه می گردد.

لازم به ذکر است کهتمامی این اقدامات منوط به ثبت نام زائرین محترم در سامانه حج و زیارت بوده و اخذ ویزا تنها از طریق این سامانه برای زائران مقدور گردیده است. میتوانید برای  اطلاعات بیشتر به راهنمای کامل سفر به کربلا مراجعه فرمایید.

در نهایت تلاش مسئولین و در کنار آن مراکز خدمات مسافرتی و همچنین مجموعه سفر 724 جهت رفاه حال زائرین و استفاده هر چه بیشتر عزیزان از معنویت های اربعین حسینی می باشد.

توضیح موقعیت مرزهای مهران، شلمچه و چذابه و نحوه انتقال زائران به کربلا

مرز مهران

شهر مرزی مهران در منتهی الیه غربی استان ایلام قرار داشته و فاصله آن تا شهر ایلام 85 کیلومتر می باشد. زائرانی که از این شهر وارد عراق می شوند پس از عبور از منطقه زرباطیه و شهر کوچک بدره وارد شهر کوت، نعمانیه، شوملی، دیوانیه و شامیه وارد شهر نجف می شود. فاصله مهران تا کربلا ۲۸۰ کیلومتر، کاظمین۲۸۳، سامرا ۴۴۴ و نجف ۳۰۳ کیلومتر است و علاوه بر نزدیکی، امنیت بسیار بالای این منطقه و مسیرهای این مرز تا شهرهای مذهبی عراق باعث شده زائران بیشتر از مرز مهران در ایام اربعین استفاده کنند.

نقشه مهران تا کربلا

نقشه فوق مسیر مرز مهران تا کربلای معلی را نشان می دهد.

مرز شلمچه

مرز شلمچه منطقه مرزی در غرب خرمشهر و نزدیکترین نقطه مرزی به شهر بصره در کشور عراق می باشد. مرز شلمچه جنوبی ترین مرز زمینی ایران و عراق بوده و فاصله آن تا خرمشهر 15 کیلومتر و تا بصره 20 کیلومتر می باشد. زائرانی که از این مرز وارد عراق می شوند پس از عبور از منطقه شلمچه و تنومه وارد شهر بصره شده و پس از آن به سماوه و نجف می رسند. طول مسیر از شلمچه تا نجف تقریباً 460 کیلومتر می باشد.

نقشه شلمچه تا کربلا

نقشه فوق مسیر مرز شلمچه تا نجف و کربلای معلی را نشان می دهد.

مرز چزابه

مرز چزابه ، که تنگه چزابه در 17 کیلومتری شمال غربی شهر بستان قرار دارد. زائران پس عبور از منطقه چزابه و شیب، مشرح، وارد شهر العماره، سپس شهر فجر و منطقه عفک، دیوانیه، شافعیه، شامیه و پس از بازرسی ابوصخیر وارد شهر نجف می شوند.

نقشه چذابه تا کربلا

نقشه فوق مسیر مرز چزابه تا نجف و کربلای معلی را نشان می دهد.

 

 

 خرید بلیط اتوبوس جهت سفر زمینی از تبریز به مرزهای عراق-کربلا

زائرین اربعین حسینی از تبریز می توانند از دو طریق خطی و دربستی نسبت به عزم سفر به کربلا اقدام کنند.

زائرینی که روش خطی خرید بلیط اتوبوس را ترجیح میدهند جهت سهولت در سفر خود با استفاده از سامانه خرید بلیط اتوبوس اینترنتی سفر724(safar724.com) سرویس تبریز - پایانه شهر مهران به منظور خرید آنلاین بلیط اتوبوس اقدام نموده و پس از ان با عبور از مرز توسط وسایل نقلیه دیگر اقدام به سفر نمایند.

همچنین میتوانند برای تهیه بلیط اتوبوس به صورت دربستی از پایانه تبریز با انعقاد قراردادی نسبت به سفر خود اقدام نموده نموده و تا پایانه مهران عازم شوند. 

قیمت بلیط اتوبوس از تبریز به پایانه شهر مهران از صدهزار تومان شروع می شود. برای آطلاع از تعرفه بلیط های اتوبوس و همچنین تخفیف ها و شرایط ویژه به صفحه لیست قیمت روزانه بلیط اتوبوس مراجعه کرده و قیمت ها را استعلام کنید. 


 خرید بلیط اتوبوس جهت سفر زمینی از بوشهر به مرزهای عراق-کربلا

زائرین اربعین حسینی که قصد عزیمت از بوشهر به کربلای معلی را دارند به دو روش خطی و در بستی جهت سفر با اتوبوس و بصورت زمینی می توانند اقدام کنند. زائرینی که روش خطی خرید بلیط اتوبوس را ترجیح میدهند جهت سهولت در سفر خود با استفاده از سامانه خرید بلیط اتوبوس اینترنتی سفر724(safar724.com) سرویس های مسیر بوشهر – آبادان و بوشهر – خرمشهر به منظور خرید آنلاین بلیط اتوبوس اقدام نموده و پس از ان با عبور از مرز توسط وسایل نقلیه دیگر اقدام به سفر نمایند.

همچنین جهت تهیه بلیط اتوبوس میتوانند به صورت دربستی از پایانه بوشهر با انعقاد قراردادی نسبت به سفر خود اقدام نموده نموده و تا مرز شلمچه عازم شوند. 

قیمت بلیط اتوبوس از بوشهر به آبادان از بیست هزار تومان و از بوشهر به خرمشهر از بیست و دو هزار  تومان شروع می شود. برای اطلاع از تعرفه بلیط های اتوبوس و همچنین تخفیف ها و شرایط ویژه به صفحه لیست قیمت روزانه بلیط اتوبوس مراجعه کرده و قیمت ها را استعلام کنید.

 خرید بلیط اتوبوس جهت سفر زمینی از زاهدان به مرزهای عراق-کربلا

زائرین اربعین حسینی که قصد عزیمت از زاهدان به کربلای معلی را دارند به روش در بستی جهت سفر با اتوبوس می توانند اقدام کنند. در این مسیر تهیه بلیط به صورت خطی مقدور نمی باشدو زائرین گرامی با انعقاد قراردادی در پایانه زاهدان نسبت به سفر خود اقدام نموده و تا مرز مهران عازم شوند. 

 

 خرید بلیط اتوبوس جهت سفر زمینی از مشهد به مرزهای عراق-کربلا

زائرین اربعین حسینی که از مشهد قصد عزیمت به کربلای معلی را دارند به دو روش خطی و در بستی جهت سفر با اتوبوس و زمینی می توانند اقدام کنند. زائرینی که روش خطی را ترجیح میدهند جهت سهولت در سفر خود با استفاده از سامانه خرید بلیط اتوبوس اینترنتی سفر724 (safar724.com) سرویس های مشهد – چذابه و یا مشهد – شلمچه به منظور خرید آنلاین بلیط اتوبوس اقدام نموده و پس از ان با عبور از مرز توسط وسایل نقلیه دیگر اقدام به سفر نمایند.

همچنین جهت تهیه بلیط اتوبوس میتوانند به صورت دربستی از پایانه مشهد با انعقاد قراردادی نسبت به سفر خود اقدام نموده نموده و تا مرز شلمچه و یا چزابه عازم شوند. تمامی این اقدامات منوط به ثبت نام زائرین محترم در سامانه حج و زیارت بوده و اخذ ویزا تنها از طریق این سامانه برای زائران مقدور گردیده است.

قیمت بلیط اتوبوس از مشهد به چزابه با تخفیف 35 درصدی از چهل و پنج هزار تومان و از مشهد به شلمچه با تخفیف 35 درصدی از چهل و پنج هزار تومان شروع می شود. برای اطلاع از تعرفه بلیط های اتوبوس و همچنین تخفیف ها و شرایط ویژه به صفحه لیست قیمت روزانه بلیط اتوبوس مراجعه کرده و قیمت ها را استعلام کنید.

 

 خرید بلیط اتوبوس جهت سفر زمینی از اردبیل به مرزهای عراق-کربلا

زائرین محترم اربعین که از اردبیل قصد عزیمت به کربلای معلی را دارند به دو روش خطی و در بستی جهت سفر با اتوبوس و زمینی می توانند اقدام کنند. زائرینی که روش خطی را ترجیح میدهند جهت سهولت در سفر خود سامانه خرید بلیط اتوبوس اینترنتی سفر724 (safar724.com) سرویس اردبیل – پایانه شهر مهران  به منظور خرید بلیط اقدام نموده و پس از ان با عبور از مرز توسط وسایل نقلیه دیگر اقدام به سفر نمایند.

همچنین میتوانند به صورت دربستی از پایانه اردبیل با انعقاد قراردادی نسبت به سفر خود اقدام نموده نموده و تا پایانه مهران عازم شوند. تمامی این اقدامات منوط به ثبت نام زائرین محترم در سامانه حج و زیارت بوده و اخذ ویزا تنها از طریق این سامانه برای زائران مقدور گردیده است.

قیمت بلیط اتوبوس از اردبیل به مهران از نود هزار تومان شروع می شود. برای اطلاع از تعرفه بلیط های اتوبوس و همچنین تخفیف ها و شرایط ویژه به صفحه لیست قیمت روزانه بلیط اتوبوس مراجعه کرده و قیمت ها را استعلام کنید.

 

 خرید بلیط جهت سفر زمینی از کرمانشاه به مرزهای عراق-کربلا

زائرین محترم اربعین که از کرمانشاه قصد عزیمت به کربلای معلی را دارند به دو روش خطی و در بستی جهت سفر با اتوبوس و زمینی می توانند اقدام کنند. زائرینی که روش خطی را ترجیح میدهند جهت سهولت در سفر خود سامانه خرید بلیط اتوبوس اینترنتی سفر724 (safar724.com) سرویس کرمانشاه – پایانه شهر مهران به منظور خرید بلیط اقدام نموده و پس از ان با عبور از مرز توسط وسایل نقلیه دیگر اقدام به سفر نمایند.

همچنین میتوانند به صورت دربستی از پایانه کرمانشاه با انعقاد قراردادی نسبت به سفر خود اقدام نموده نموده و تا پایانه مهران عازم شوند. 

 

 خرید بلیط اتوبوس جهت سفر زمینی از ارومیه به مرزهای عراق-کربلا

زائرین محترم اربعین که از ارومیه قصد عزیمت به کربلای معلی را دارند به دو روش خطی و در بستی جهت سفر با اتوبوس و زمینی می توانند اقدام کنند. زائرینی که روش خطی را ترجیح میدهند جهت سهولت در سفر خود سامانه خرید بلیط اتوبوس اینترنتی سفر724 (safar724.com) سرویس ارومیه – پایانه شهر مهرانبه منظور خرید بلیط اقدام نموده و پس از ان با عبور از مرز توسط وسایل نقلیه دیگر اقدام به سفر نمایند.

همچنین میتوانند به صورت دربستی از پایانه ارومیه با انعقاد قراردادی نسبت به سفر خود اقدام نموده نموده و تا پایانه مهران عازم شوند.

قیمت بلیط اتوبوس از ارومیه به مهران از سی هزار تومان شروع می شود. برای اطلاع از تعرفه بلیط های اتوبوس و همچنین تخفیف ها و شرایط ویژه به صفحه لیست قیمت روزانه بلیط اتوبوس مراجعه کرده و قیمت ها را استعلام کنید.

 خرید بلیط اتوبوس جهت سفر زمینی از همدان به مرزهای عراق-کربلا

زائرین محترم اربعین که از همدان قصد عزیمت به کربلای معلی را دارند به دو روش خطی و در بستی جهت سفر با اتوبوس و زمینی می توانند اقدام کنند. زائرینی که روش خطی را ترجیح میدهند جهت سهولت در سفر خود سامانه خرید بلیط اتوبوس اینترنتی سفر724 (safar724.com) سرویس همدان – پایانه شهر مهران به منظور خرید بلیط اقدام نموده و پس از ان با عبور از مرز توسط وسایل نقلیه دیگر اقدام به سفر نمایند.

همچنین میتوانند به صورت دربستی از پایانه همدان با انعقاد قراردادی نسبت به سفر خود اقدام نموده نموده و تا پایانه مهران عازم شوند.

قیمت بلیط اتوبوس از همدان به مهران از شصت هزار تومان شروع می شود. برای اطلاع از تعرفه بلیط های اتوبوس و همچنین تخفیف ها و شرایط ویژه به صفحه لیست قیمت روزانه بلیط اتوبوس مراجعه کرده و قیمت ها را استعلام کنید.

 خرید بلیط اتوبوس جهت سفر زمینی از قم به مرزهای عراق-کربلا

زائرین محترم اربعین که از قم قصد عزیمت به کربلای معلی را دارند به دو روش خطی و در بستی جهت سفر با اتوبوس و زمینی می توانند اقدام کنند. زائرینی که روش خطی را ترجیح میدهند جهت سهولت در سفر خود سامانه خرید بلیط اتوبوس اینترنتی سفر724 (safar724.com) سرویس قم – پایانه شهر مهران به منظور خرید بلیط اقدام نموده و پس از ان با عبور از مرز توسط وسایل نقلیه دیگر اقدام به سفر نمایند.

همچنین میتوانند به صورت دربستی از پایانه قم با انعقاد قراردادی نسبت به سفر خود اقدام نموده نموده و تا پایانه مهران عازم شوند.

قیمت بلیط اتوبوس از قم به مهران از چهل هزار تومان شروع می شود. برای اطلاع از تعرفه بلیط های اتوبوس و همچنین تخفیف ها و شرایط ویژه به صفحه لیست قیمت روزانه بلیط اتوبوس مراجعه کرده و قیمت ها را استعلام کنید.

 خرید بلیط اتوبوس جهت سفر زمینی از تهران به مرزهای عراق-کربلا

زائرین محترم اربعین که از تهران قصد عزیمت به کربلای معلی را دارند به دو روش خطی و در بستی جهت سفر با اتوبوس و زمینی می توانند اقدام کنند. زائرینی که روش خطی را ترجیح میدهند جهت سهولت در سفر خود سامانه خرید بلیط اتوبوس اینترنتی سفر724 (safar724.com) سرویس تهران – پایانه شهر مهرانبه منظور خرید بلیط اقدام نموده و پس از ان با عبور از مرز توسط وسایل نقلیه دیگر اقدام به سفر نمایند.

همچنین میتوانند به صورت دربستی از پایانه تهران با انعقاد قراردادی نسبت به سفر خود اقدام نموده نموده و تا پایانه مهران عازم شوند.

قیمت بلیط اتوبوس از تهران به مهران از سی و هشت هزار تومان شروع می شود. برای اطلاع از تعرفه بلیط های اتوبوس و همچنین تخفیف ها و شرایط ویژه به صفحه لیست قیمت روزانه بلیط اتوبوس مراجعه کرده و قیمت ها را استعلام کنید.

 خرید بلیط اتوبوس جهت سفر زمینی از کرج به مرزهای عراق-کربلا

زائرین محترم اربعین که از کرج قصد عزیمت به کربلای معلی را دارند به دو روش خطی و در بستی جهت سفر با اتوبوس و زمینی می توانند اقدام کنند. زائرینی که روش خطی را ترجیح میدهند جهت سهولت در سفر خود سامانه خرید بلیط اتوبوس اینترنتی سفر724 (safar724.com) سرویس کرج – پایانه شهر مهران به منظور خرید بلیط اقدام نموده و پس از ان با عبور از مرز توسط وسایل نقلیه دیگر اقدام به سفر نمایند.

همچنین میتوانند به صورت دربستی از پایانه کرج با انعقاد قراردادی نسبت به سفر خود اقدام نموده نموده و تا پایانه مهران عازم شوند.

قیمت بلیط اتوبوس از کرج به مهران از هفتادو شش هزار تومان شروع می شود. برای اطلاع از تعرفه بلیط های اتوبوس و همچنین تخفیف ها و شرایط ویژه به صفحه لیست قیمت روزانه بلیط اتوبوس مراجعه کرده و قیمت ها را استعلام کنید.

 خرید بلیط جهت سفر زمینی از قزوین به مرزهای عراق-کربلا

زائرین محترم اربعین که از قزوین قصد عزیمت به کربلای معلی را دارند به دو روش خطی و در بستی جهت سفر با اتوبوس و زمینی می توانند اقدام کنند. زائرینی که روش خطی را ترجیح میدهند جهت سهولت در سفر خود سامانه خرید بلیط اتوبوس اینترنتی سفر724 (safar724.com) سرویس قزوین – پایانه شهر مهرانبه منظور خرید بلیط اقدام نموده و پس از ان با عبور از مرز توسط وسایل نقلیه دیگر اقدام به سفر نمایند.

همچنین میتوانند به صورت دربستی از پایانه قزوین با انعقاد قراردادی نسبت به سفر خود اقدام نموده نموده و تا پایانه مهران عازم شوند.

قیمت بلیط اتوبوس از قزوین به مهران از هشتاد هزار تومان شروع می شود. برای اطلاع از تعرفه بلیط های اتوبوس و همچنین تخفیف ها و شرایط ویژه به صفحه لیست قیمت روزانه بلیط اتوبوس مراجعه کرده و قیمت ها را استعلام کنید.

 خرید بلیط اتوبوس جهت سفر زمینی از اراک به مرزهای عراق-کربلا

زائرین محترم اربعین که از اراک قصد عزیمت به کربلای معلی را دارند به دو روش خطی و در بستی جهت سفر با اتوبوس و زمینی می توانند اقدام کنند. زائرینی که روش خطی را ترجیح میدهند جهت سهولت در سفر خود سامانه خرید بلیط اتوبوس اینترنتی سفر724 (safar724.com) سرویس اراک – پایانه شهر مهرانبه منظور خرید بلیط اقدام نموده و پس از ان با عبور از مرز توسط وسایل نقلیه دیگر اقدام به سفر نمایند.

همچنین میتوانند به صورت دربستی از پایانه اراک با انعقاد قراردادی نسبت به سفر خود اقدام نموده نموده و تا پایانه مهران عازم شوند.

قیمت بلیط اتوبوس از اراک به مهران از شصت هزار تومان شروع می شود. برای اطلاع از تعرفه بلیط های اتوبوس و همچنین تخفیف ها و شرایط ویژه به صفحه لیست قیمت روزانه بلیط اتوبوس مراجعه کرده و قیمت ها را استعلام کنید.

زائرین اربعین حسینی که از شهرهای زنجان، سنندج، کرمانشاه، رشت، ساری، گرگان، خرم آباد، ایلام، بیرجند، بجنورد، یزد، سمنان، شهرکرد، اصفهان، اهواز، شیراز، یاسوج، زاهدان، کرمان، اصفهان، اهواز و بندرعباس قصد عزیمت به کربلای معلی دارند می توانند با مراجعه به پایانه های شهر خودشان و  با انعقاد قراردادی نسبت به سفر خود اقدام نموده نموده و تا پایانه مرزهای مربوطه عازم شوند. تمامی این اقدامات منوط به ثبت نام زائرین محترم در سامانه حج و زیارت بوده و اخذ ویزا تنها از طریق این سامانه برای زائران مقدور گردیده است.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۵ ، ۱۴:۵۶
فرزاد مسرت بخش



برای داشتن یک سفر خوب عوامل زیادی هستند که باید دست به دست هم بدهند. در واقع سفر شما از زمانی که تصمیم می‌گیرید چمدان‌تان را ببندید و بلیت بخرید شروع می‌شود و تا زمانی که دوباره به خانه برمی‌گردید ادامه پیدا می‌کند. علاوه بر نکات مشترکی که میان تمام انوع سفر و با هر وسیله‌ی نقلیه‌ای وجود دارد، سفر زمینی و به خصوص سفر با اتوبوس هم دارای جزئیات و نکات مهم و بعضا کوچکی است که توجه‌کردن به آن‌ها باعث می‌شود لذت هرچه بیشتری از سفرکردن را تجربه کنید و به مشکلات و ناراحتی‌های احتمالی دچار نشوید.

1.بلیط اتوبوس‌تان را اینترنتی بخرید.

به جای آنکه زمان زیادی را برای مراجعه‌ی حضوری به ترمینال یا دفاتر فروش بلیت اختصاص بدهید، می‌توانید با خرید آنلاین بلیط اتوبوس، علاوه بر صرفه‌جویی که در وقت و هزینه می‌کنید، از امکاناتی مثل حق انتخاب صندلی‌ها، نوع اتوبوس و آگاهی از ساعت‌های حرکت و بهره‌بردن از تخفیف‌های اینترنتی و بسیاری مزایای دیگر بهره‌مند شوید.

2.در انتخاب صندلی‌ها دقت کنید.

اگر تنهایی سفر می‌کنید و یا آرامش و امنیت بیشتر اولویت زیادی برایتان دارید، در انتخاب صندلی‌ها دقت کنید. معمولا ردیف‌های میانی برای تجربه‌ی خواب آرام‌تر مکان‌هایی بهتری هستند و در تصادفات نیز امنیت بالاتری دارد.

3.بلیط‌های تخفیف‌دار را از دست ندهید.

شرکت‌های مسافربری بعضی از بلیت‌هایشان را در سایت‌های اینترنتی مثل safar724.com به صورت تخفیف‌دار عرضه می‌کنند. اگر ساعت حرکت به خصوصی مد نظرتان نیست می‌توانید با کمی جابه‌جایی در برنامه‌هایتان از این بلیت‌ها خریداری کنید و بدین‌ترتیب پول کمتری بپردازید، به‌خصوص اگر قصد گروهی سفر کردن را دارید.

4.برای راحتی بیشتر سراغ وی‌آی‌پی‌ها بروید.

صرفه‌جویی خوب است اما برای مسیرهای طولانی که ساعت‌ها باید روی صندلی بنشینید، شاید باید در اصول اقتصادی‌تان کمی تجدید نظر کنید. در سفرهای طولانی‌تر از پنج ساعت-به‌خصوص در شب- تجربه‌ی صندلی‌های معمولی می‌تواند آزاردهنده باشد.

4.در انتخاب شرکت‌ها دقت کنید.

اتوبوس‌های فرسوده و نا ایمن، تاخیرهای زیاد در موقع حرکت و راننده‌های نامطمئن می‌تواند شرایط خطرناک و دشواری را در سفر اتوبوسی ایجاد کند. بهتر است از تعاونی‌های شناخته‌شده و یا سایت‌هایی که قبلا حساسیت‌های لازم را در گزینش شرکت‌ها به خرج داده‌اند (همچون سفر 724)، بلیت خریداری کنید.

5.فاصله‌ی پایانه از مقصدتان را در نظر بگیرید.

در شهرهای بسیار بزرگ ( مثل تهران) ترمینال های متعددی وجود دارند که حق انتخاب شما را در انتخاب سرویس‌ها بیشتر می‌کنند. در شرایط مشابه، به پایانه‌ی مقصد دقت کنید تا آنچه که به محل کار یا اقامت‌تان نزدیک‌تر است را برگزینید. فراموش نکنید ترافیک در چنین شهرهایی عامل بسیار مهمی در اتلاف زمان شما است.

6.اشیاء مهم را در یک‌جا نگه ندارید. 

چیزهایی مثل کارت ملی، کارت‌های بانکی و دانشجویی و وجه نقدتان را در یک کیف یا جیب قرار ندهید. گم‌شدن این کیف یا افتادن آن‌ها از جیب‌تان می‌تواند دردسرهای جدی را برایتان به وجود بیاورد.

8.از روش‌های خلاقانه برای چیدن چمدان استفاده کنید.

رول‌کردن (تا کردن به صورت مارپیچ) لباس‌ها یکی از راه‌های سریع برای چیدمان لباس‌ها در چمدان و کم‌کردن از حجم آن‌ها است. همین‌طور جا دادن لباس‌های زیر در داخل چکمه‌ها. از این دست روش‌های خلاقانه برای کم‌کردن از حجم چمدان‌هایتان بهره ببرید.

9.قبل از سوارشدن به اتوبوس حتما دستشویی بروید.

هیچ‌وقت به اُمید توقف اتوبوس از رفتن به دستشویی صرف نظر نکنید. احتمال شرایط غیرمترقبه در هر سفری وجود دارد. شاید برف راه جاده را بست و مجبور شدید چند ساعتی داخل اتوبوس بمانید، پس به هر شرایطی فکر کنید.

10.تا حد امکان غذا بخورید.

آن‌قدری پرخوری نکنید که در طول سفر دچار مشکل شوید، اما هیچ‌وقت با معده‌ی خالی تصمیم به مسافرت‌ نگیرید. بهتر است قبل از سفر سراغ غذاهای کم‌چرب، کم‌نمک و سرشار از پروتئین و نشاسته بروید.

11.آب و غذا همراه داشته باشید.

همان‌طور که گفته شد شرایط همیشه قابل پیش‌بینی نیست. مقداری غذای فاسدنشدنی و یک بطری آب همراه خود ببرید، به‌خصوص اگر حدس می‌زنید رستوران‌های قابل اعتمادی در سر راه‌تان وجود نخواهند داشت.

12.اگر به بیماری خاصی دچار هستید، بطری خالی همراه داشته باشید.

افراد دیابتی یا مبتلا به تکرر ادرار نمی‌توانند ساعت‌های طولانی را بدون اجابت مزاج پشت سر بگذارند. در این مواقع اگر راننده در کنار جاده توقف کرد، بهتر است بطری خالی به همراه داشته باشید.

13.چشم‌بند و کوسن همراه داشته باشید.

استفاده‌ از چشم‌بند تاثیر مهمی بر خواب شما در اتوبوس دارد. همراه داشتن کوسن‌هایی که قابلیت باد شدن دارند هم برای پیشگیری از خشک‌شدن گردن و راحت‌ خوابیدن موثر است.

14.کتاب و موسیقی را فراموش نکنید.

همراه داشتن دستگاه پخش موسیقی و یک کتاب جیبی و خوش‌دست می‌تواند به شما کمک کند تا طولانی‌بودن سفر را راحت‌تر تحمل کنید.

15.دستمال کاغذی نکته‌ی مهمی است!

چه وقتی که دست‌تان آغشته به مواد خوراکی می‌شود، یا خون‌دماغ می‌شوید و یا چای روی لباس‌تان می‌ریزد؛ در تمام این وقت‌ها دستمال کاغذی به کار شما خواهد آمد. پس آن را فراموش نکنید!

16. به هیچ‌وجه کمربند ایمنی را فراموش نکنید.

بستن کمربند ایمنی تاثیر مهمی بر حفظ سلامت شما و وارد نشدن ضربه به ارگان‌های حیاتی‌تان دارد. همین‌طور خیلی بد می‌شود اگر افسر به خاطر کمربند نبستن شما راننده را جریمه کند و او متوجه این قضیه شود!

17. لوازم گران‌قیمت را در ساک قرار ندهید.

علی‌رغم تمهیدات مهمان‌داران اتوبوس در حفظ وسایل شما، تضمین صد در صدی برای گم‌نشدن یا به سرقت‌نرفتن ساک‌تان وجود ندارد. بنابراین تا حد امکان اشیاء گران‌قیمت را در کیف دستی‌هایی همراه خود ببرید.

18. تا حد امکان سراغ رستوران‌های بین راهی نروید.

بسیاری از رستوران‌های بین راهی فاقد غذاهایی بهداشتی و باکیفیت مناسب هستند. بهتر است خوراکی‌هایی مثل آجیل و انواع نان و غلات همراه خود داشته باشید تا مجبور به استفاده از این غذاها نشوید.

19.نسبت به حقوق‌تان پیگیر باشید.

شما به عنوان مشتری شرکت‌های حمل‌ونقل دارای حقوقی (حقوق مسافران از شرکتهای اتوبوس)هستید که در صورت عدم رعایت آن‌ها باید پیگیرشان باشید. مواردی چون تعویض راننده‌ها هر هشت ساعت یک‌بار، توقف برای اقامه‌ی نماز و حفظ امنیت وسایل شما جزو این حقوق‌اند.

20.قرص خواب به همراه داشته باشید اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

گاهی اوقات شما واقعا نیاز به کمی استراحت دارید و این به دلایل مختلف در داخل اتوبوس ممکن نیست. مصرف نصف یک قرص یا یک عدد قرص خواب می‌تواند حساسیت شما را نسبت به تنش‌های بیرونی کم کند و کمک کند تا خواب راحتی را تجربه کنید.

21.کیسه‌ی تهوع را فراموش نکنید.

اگر مسیر پر پیچ و خمی را پیش رو دارید و خودتان را مستعد حملات استفراغ می‌دانید، کیسه‌ای را از قبل برای مواقع اضطراری در دسترس خودتان قرار دهید.

22. از مشاجره بپرهیزید.

کمی کوتاه آمدن و همکاری در سفر می‌تواند آرامش روحی شما و دیگران را حفظ کند. با این‌حال به هیچ‌وجه زیر بار خواسته‌های غیر موجه نروید.

23.لباس مناسب بپوشید.

در زمستان همراه داشتن یک پتوی مسافری کوچک یا لباس گرم می‌تواند جلوی سرماخوردگی یا شرایط ناراحت را بگیرد. همین‌طور در فصول گرم پوشیدن لباس‌های نخی و خنک به آسایش شما کمک زیاد می‌کند.

24.با شارژ پُر سفر کنید.

در سفرهای طولانی یا سفرهای زمستانی که احتمال بسته‌شدن جاده و یا معطلی بیش از حد دور نیست، اینکه تلفن همراه‌تان در دسترس باشد مسئله‌ی مهمی است. همیشه قبل از سفر گوشی‌تان را تا بیشترین حد ممکن شارژ کنید. همراه‌‌داشتن پاوربانک هم می‌تواند خیال شما را از بابت شارژ گوشی راحت کند.

25.مقداری پول نقد همراه خود داشته باشید.

اگرچه امروزه اکثر فروشگاه‌ها به دستگاه‌های کارت‌خوان مجهز هستند، با این‌حال به دلایل فنی مختلف ممکن است این دستگاه‌ها خارج از سرویس باشند و یا شرایط اضطراری نیاز به پول نقد را ایجاب کند.

26. اوراق شناسایی را فراموش نکنید.

اینکه همیشه بتوانید از هویت‌تان دفاع کنید مسئله‌ای ضروری است! به‌خصوص در مسیرهایی که پلیس به دلایل امنیتی اقدام به بازرسی از اتوبوس می‌کند. مطمئنا هیچ‌کس نمی‌خواهد وقتی مورد سوء ظن قرار گرفت مدرکی برای دفاع از خودش نداشته باشد.

27. سراغ دفاتر آژانس و تاکسیرانی بروید.

زمانی که به مقصد رسیدید، شاید در ابتدا راننده‌های خطی قیمت‌های ارزان‌تری را به شما بگویند، اما اعتماد به آن‌ها کار آسانی نیست. بهتر است کمی هزینه‌ی بیشتری را متقبل شوید و در عوض با خیال آسوده سوار تاکسی شوید.

28. در داخل ترمینال منتظر بمانید.

گزارش‌هایی از سرقت و یا تجاوز در تاریکی محوطه‌ی ترمینال‌های بزرگ وجود دارد. بهتر است اگر تنها هستید از ایستادن در نقاط تاریک و خلوت-به‌خصوص در شب- خودداری کنید و در داخل سالن ترمینال منتظر دوست یا آشنایتان بمانید.

29.از قبول مواد خوراکی از غریبه‌ها خودداری کنید.

در وقت‌های انتظار و یا حتی در داخل اتوبوس، ممکن است افرادی بخواهند با بهانه‌های مختلف نوشیدنی و یا خوراکی به شما تعارف کنند. مودبانه این تعارف را رد کنید و اگر با اصرار آن‌ها مواجه شدید، سعی کنید تا جای خودتان را عوض کنید.

30. کیسه‌ی اضافه همراه داشته باشید.

گاهی شما چند ساعتی زودتر به مقصد رسیده‌اید، به‌خصوص اگر صبح خیلی زود به ترمینال شهری که در آن قصد اقامت ندارید رسیده باشید، حتما دنبال جایی برای استراحت می‌گردید. در این شرایط ممکن است قفسه‌ای برای قراردادن کفش‌هایتان وجود نداشته باشد یا به دلایل امنیتی ترجیح بدهید آن‌ها را در کیسه‌ای کنار خودتان نگه دارید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۵ ، ۱۴:۴۵
فرزاد مسرت بخش



وقتی فعالیت‌ گروه‌های اغتشاش‌گر در سطح جهان زیاد می‌شود و مشاوران سفر کشورها را ترک می‌کنند، به شکل ناگهانی خیلی از مسافرت‌های لغو می‌شوند. این کنسل‌کردن‌های بر پایه‌ی ترس، می‌تواند به ضرر و زیان‌های مالی چشمگیری منجر شود. در حالیکه در شرایط واقعی، کشوری که تحت حملات تروریستی قرار گرفته معمولا به لحاظ امنیتی هوشیارتر می‌شود و واکنش‌های جدی‌تری در مقابل خطرات نشان می‌دهد که در نتیجه معمولا امن‌تر از کشورهای دیگری است که احتمالا قربانی بعدی تروریست‌ها خواهند بود.

منافع شخصی زیادی هستند که از تجربه‌های مسافرت به دست می‌آیند: منافعی که می‌توانند به شکل جدی شانس شما برای موفقیت و شادی عمومی‌تان در زندگی را بالا ببرند. در ادامه به چیزهایی پرداخته‌ایم که اگر شما اجازه بدهید ترس خودش را به برنامه‌های سفرتان تحمیل کند، آن‌ها را از دست می‌دهید.

محدوده‌ی آسایش شما بسیار وسیع‌تر می‌شود.

قایم‌کردن خودتان در هتل و تنها شرکت کردن در فعالیت‌هایی که نسبت به آن‌ها احساس راحتی می‌کنید، شما را از بزرگ‌ترین هدیه‌های سفر که مهم‌ترین آن رشد شخصی‌تان است محروم می‌کند. زندگی شما مجموعه‌ای از تمام تجربیات‌تان است و نه فقط آن تجربه‌ای که با آن احساس راحتی می‌کنید. درگیر چالش کردن خودتان برای امتحان چیزهای جدید شما را رو به جلو هدایت می‌کند و به شکل نامحدودی اجازه می‌دهد تا به عنوان یک شخص رشد کنید.

سفر به طور مداوم و طبیعی ما را در مقابل شرایط نا آشنا قرار می‌دهد. وقتی شما تلاش می‌کنید تا شرایطی که کاستی‌های شما را افشاء می‌کنند محدود کنید و از آن‌ها بگریزید در واقع نمی‌گذارید تا محدوده‌ی آسایش وسیع‌تری داشته باشید و به رشد شخصی بالاتری دست پیدا کنید.

دنیا را بهتر می‌فهمید.

نویسنده‌ی معروف انگلیسی آلدوس هاکسلی می‌گوید: " سفر کردن برای فهمیدن این است که بفهمیم هر کس در مورد کشورهای دیگر اشتباه می‌کرده است."

آیا هر چیزی که در شبکه‌های مجازی و تلویزیون می‌بینید باور می‌کنید؟ سفر کردن به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چقدر ما کم از دنیا می‌دانیم. تفاوت بزرگی بین چیزهایی که فکر می‌کنیم درست هستند با تجربه کردن شرایط واقعی وجود دارد.

سفر به ما فرصت می‌دهد تا فرصت این را داشته باشیم که به نظرات‌مان در مورد یک مکان شکل ببخشیم. زاویه‌های دید ما می‌تواند نسبت به چیزهایی که در مدرسه یا شبکه‌های اجتماعی آموخته‌ایم بسیار فرق کند. سفر کردن به ما فرصت‌هایی را برای دانستن حقایق در مورد مکان‌ها، کنار گذاشتن حس تنفر و بخشیدن بینش برای بهتر فهمیدن جهان را می‌بخشد.

واقعا یک مقصد را تجربه می‌کنید.

اگر تا به حال غذای محلی را تجربه نکرده‌اید، با مردم روستایی صحبت نکرده‌اید یا تلاشی نکرده‌اید تا به سنت‌ها و عادت های محلی احترام بگذارید و آن‌ها را تجربه کنید؛ شما واقعا نتوانسته‌اید روح یک مکان را تجربه کنید. چطور می‌توانید بگویید " من جایی بودم" در حالیکه همان غذاهایی را خورده‌اید و همان کارهایی را کرده‌اید که در خانه هم مشغول به انجام دادن‌شان بودید.

شما باید همان کارهایی را بکنید که مردم محلی می‌کنند، تا به این ترتیب تجربه‌ای واقعی از حضور در آن مکان به دست بیاورید. کمی از زبان‌شان یاد بگیرید، با مردم محلی قاطی شوید و از آن‌ها سوال بپرسید و سعی کنید که بهشان علاقه نشان دهید.

چیزهایی را در مورد خودتان می‌فهمید که قبلا نمی‌دانستید.

هرچه قدر بیشتر یاد می‌گیریم، بیشتر تجربه می‌کنیم، چیزهایی بیشتری می‌بینیم و کارهای بیشتری می‌کنیم؛ بیشتر در مورد خودمان دانش به دست می‌آوریم. کسی از ما می‌داند که واقعا قادر به انجام چه کارهایی هستیم؟ چطور می‌توانیم متوجه این مسئله شویم اگر خودمان در مقابل چیزهای جدید قرار ندهیم؟

تجربه‌ی چیزهای جدید به کمک می‌کند تا چیزهای مهمی در مورد خودمان بدانیم. این کار علاقه‌ی ما به مسائلی را آشکار می‌کند که شاید قبلا اصلا بهشان فکر هم نمی‌کردیم. غذا بخورید، سنت‌های محلی را یاد بگیرید و از راه‌های جدیدی وقت بگذرانید. به این ترتیب می‌توانید چیزهای فوق‌العاده‌ای را در مورد خودتان کشف کنید.

فرصت‌های بی شماری برای بازسازی اعتماد به نفس کسب می‌کنید.

روزولت می‌گوید: " کاری که هر روز تو را می‌ترساند را انجام بده". این راه مطمئنی برای کسب اعتماد به نفس است. وقتی این طرز فکر را وارد مسافرت‌تان می‌کنید، نتیجه می‌تواند بسیار چشمگیر باشد. شما می‌توانید با بسیاری از چالش‌های غیر معمول در طول مسافرت مواجه شوید. به‌خصوص اگر سراغ مسیرهایی بروید که کمتر به آن‌ها سفر می‌شود. اتفاقات غیر مترقبه را تجربه کنید و ببینید که چقدر در مقابل آن‌ها قدرتمند هستید.

حقیقت این است که اگر بخواهید اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرید، نگرش‌تان را عوض کنید یا به عنوان یک انسان از جنبه‌های مختلف رشد کنید؛ شما باید بخواهید که شرایط ناراحت را تجربه کنید. مواجه شدن با ترس‌های و تلاش برای تجربه‌ی چیزهای جدید، به خصوص چیزهایی که کمی خارج از محدوده‌ی آسایش ذهنی شما قرار دارند؛ دو تا از بهترین راه‌ها برای تقویت حس اعتماد به نفس هستند. سفر کردن مملو از فرصت‌هایی است که اجازه‌ی بهره‌بردن از این مسائل را می‌دهد.

حس اطمینان از دانستن این مسئله می‌آید که شما می‌توانید واقعا به خودتان برای حل مشکلات تکیه کنید و یا با شرایط مختلف به شکل موثری کنار بیایید. شما اطمینان را جوری می‌سازید که انگار دارید در بدن‌تان عضله ایجاد می‌کنید و لازم است که به صورت منظم آن‌ها را تحت فشار قرار دهید.

تغییرات مثبت، مثل خیلی از جنبه‌های مسافرت، سخت است و کمی هم ترسناک. اینجا راهکارهایی را مرور می‌کنیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها اجازه ندهید ترس‌هایی که دارید سفرتان را خراب کنند:

  • بروید بیرون و کاری متفاوت از گزینه‌های متداول سفرتان انجام دهید (حتی اگر یک بار هم شده). از راهنمای تور پیشنهاد بگیرید: چه جاهایی به چه چیزهایی مشهور هستند و چه رویدادهای فرهنگی در آن محدوده رخ می‌دهند.
  • تحقیقات خودتان را قبل از سفر انجام دهید. از فروم‌ها و انجمن‌های گفتگو سوال بپرسید، از سایت‌هایی دیدن کنید که اطلاعاتی غیر از خبرهای روزنامه‌ای و یا نظرات دوستان‌تان می‌دهند.
  • چیزهایی را انتخاب کنید که به شما کمک می‌کنند مردم محلی را ملاقات کنید.
  • محدودیت‌ها و پیش فرض‌های ذهنی‌تان را کنار بگذارید. مثل محلی‌ها رفتار کنید: سعی کنید در جشن‌شان شرکت کنید، عادت‌های محلی را تکرار کنید و از غذاهایی بخورید که حتی فکر می‌کنید آن‌ها را دوست نخواهید داشت.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۵ ، ۱۴:۴۴
فرزاد مسرت بخش



وقتی به صورت گروهی سفر می‌کنید، پول می‌تواند به مسئله‌ای تنش‌زا بدل شود. به همین خاطر 8 راهکاری که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از تعطیلات‌تان لذت ببرید، بدون آنکه نگران مشکلات مالی باشید را  برایتان تدارک دیده‌ایم.

پول می‌تواند مسئله‌ی بزرگی در مسافرت‌های باشد، به‌خصوص در رویدادهایی که شما تمام پول مورد نیاز برای خرج‌کردن را ندارید. وقتی شما با هم سفر می‌کنید و می‌بینید که همه‌چیز کمی بیشتر از چیزی که توقع داشته‌اید تمام می‌شود، این مسئله می‌تواند به بروز تنش و ناراحتی منجر شود.

برای همین مهم است که برای هر چیزی آماده باشید. به وسیله‌ی استفاده از این راهکارهایی که در ادامه می‌آید می‌تواند در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید و به‌جای آنکه مدام نگران اسکناس‌های داخل کیف پول خودتان یا دوست‌تان باشید از جذابیت‌های سفر لذت ببرید.

1.از قبل یک بودجه‌ی سخت‌گیرانه را در نظر بگیرید.

در یک گروه معمولا افرادی با توانایی‌های مالی متفاوت حضور دارند. واقعا عادلانه نیست که کم‌درآمدترین فرد گروه مدام دست به جیب شود و آن‌وقت شما هنوز به خودتان اجازه‌ نداده‌اید که او را عقب بکشید. لازم است که این مسئله را بپذیرید و به آن احترام بگذارید که وقتی بحث سفر گروهی پیش می‌آید افرادی با درآمدهای متفاوت و هدف‌های مختلف در آن حضور دارند. اگر تصمیم بگیرید که یک بودجه‌ی سخت‌گیرانه را برای هر روز اعلام کنید، این کار می‌تواند کمک کند که هرکس حساب و کتاب کند و ببیند که چه کارهایی را می‌تواند با آن انجام دهد و چه کارهایی را نمی‌تواند.

2.تفاوت توانایی‌های مالی یکدیگر را درک کنید.

وقتی تصمیم به اختصاص بودجه‌ای می‌گیرید، نسبت به آن وفادار باشید. اگر هم‌سفرتان به خاطر مسائل مالی از برنامه‌ای کنار کشیده است برای حضورش در آن برنامه اصرار نکنید. بگذارید آن‌ها با بودجه‌ی خودشان کار کنند و کارهایی که دوست دارند را انجام دهند. با توجه زیاده از حد به دوست‌تان در گروه تنش ایجاد نکنید و یا همین‌طور وقت‌هایی که آن‌ها به شما توجه می‌کنند و سعی می‌کنند هوایتان را داشته باشند، با رنجش خاطر و ابراز ناراحتی شادی سفر را از بین نبرید.

3.بدهکاری‌های خودتان و دیگران را یادداشت کنید.

احتمالا چند هزار تومان برای شما و خیلی‌های دیگر پولی نیست که بخواهید نگرانش باشید، اما از شانس همیشه کسانی در گروه هستند که این پول‌ها هم برایشان مهم است.

نوشتن بدهکاری‌ها و طلب‌کاری‌های هر کس می‌تواند این مشکل را حل کند. اگر کسی در گروه هست که حس می‌کند بیش از حد پول خرج کرده، ثبت دستی یا الکترونیکی این هزینه‌ها می‌تواند همیشه شما را بروز نگه دارد.

اپلیکیشنی به نام Splitwise وجود دارد که در مورد این مسئله می‌تواند خیلی کارساز باشد. با این اپلیکیشن می‌توانید پول‌هایی که هر شخص خرج کرده را ثبت کنید و در آخر از نرم‌افزار بخواهید حساب‌ها را تصفیه کند.

4.خونسرد باشید و برای روز مبادا پول کنار بگذارید.

وقتی شما گروهی سفر می‌کنید سخت است که جلوی خرج‌کردن‌تان را بگیرید. تجربه‌ها نشان داده که شما معمولا به بیشتر خوردن و نوشیدن تمایل نشان می‌دهید که بخشی از آن به خاطر پیشنهادهای جمع است؛ در حالیکه واقعا هم به آن‌ خوراکی‌ها و هزینه‌ها نیاز ندارید. بزودی این خرج‌ها از کنترل خارج می‌شود.

تضمین می‌کنیم که این بهترین لحظات سفر شما است! فقط مطمئن شوید که کمی پول اضافه همراه دارید تا وقتی که برنامه تمام می‌شود و هر کس باید دُنگ خودش را پرداخت کنید شرمنده‌ی بقیه نشوید.

5.سفت و سخت نباشید

خسیس نباشید چون این‌طوری تجربه‌ی همه و از جمله خودتان را خراب می‌کنید. اگر بودجه‌ی کمی دارید، بگذارید دوستان‌تان در شروع سفر این مسئله را بداننند و بعد از آن دیگر زیاد به این مسئله اشاره نکنید. هیچ‌چیز یک غذای خوب یا تفریح لذت‌بخش را به اندازه‌ی آدم غرغرو خراب نمی‌کند. در مقابل اتفاقاتی که پیش می‌آید منعطف باشید و خیلی به خودتان سخت نگیرید.

6.به خاطر گروه بودن پول صرفه‌جویی کنید.

وقتی یک گروه هستید می‌توانید در همه‌ی زمینه‌ها، از حمل‌ونقل گرفته تا اقامت تخفیف بگیرید. وقتی مشغول تحقیقات پیش از سفر هستید به تخفیف‌های ویژه‌ی سفرهای گروهی توجه کنید و تلاش کنید تا حد ممکن از آن‌ها بهره ببرید. کمی خودگذشتگی از اعضای گروه ( مثلا خوابیدن روی کاناپه‌ی آپارتمان اجاره‌ای) می‌تواند باعث صرفه‌جویی مبلغ زیادی شود.

7.خودرو شخصی اجاره کنید

در بعضی شهرها و کشورها امکان اجاره‌ی خودروی شخصی وجود دارد و موسساتی در این مورد فعالیت می‌کنند. با اجاره کردن ون‌هایی که تا 9 نفر هم ظرفیت دارند می‌توانید در هزینه‌های حمل‌ونقل به شکل محسوسی صرفه‌جویی کنید. همین‌طور در کشورهای اروپایی به جای آنکه پول پرواز و تغییر مسیرهای متعدد را بدهید، می‌توانید هرکجا که خواستید با خودرو سفر کنید و در عین حال بیشتر هم خوش بگذرانید.

8.ارتباط برقرار کنید

به عنوان گروه، بر روی بخش‌هایی که قصد صرفه‌جویی در آن‌ها را دارید با هم صحبت کنید. به طور مثال هاستل‌ها، خوابیدن در وسایل نقلیه یا در خودرو و مواردی از این دست نیازمند این مسئله هستند که هرکدام از اعضای گروه بدانند چرا این کارها را انجام می‌دهید.

به یاد داشته باشید که چند اسکناس ناقابل به اندازه‌ی دوستی‌های شما ارزش ندارند، پس اگر احساس کردید که چیزی در گروه درست نیست صادقانه آن را بگویید. اگر هم خواستید که صمیمت و صداقت‌ خودتان را نشان دهید، از راه صرفه‌جویی‌ها سورپرایزی برای شب آخر تدارک ببینید و همه را با آن شگفت‌زده و خوشحال کنید. این بهترین راه برای پایان خوش یک سفر است و زیاد هم هزینه‌بر نخواهد بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۵ ، ۱۴:۴۳
فرزاد مسرت بخش



وقتی در سرمای استخوان‌سوز تبریز و در میان دانه‌های درشت برف زنگ ساعتی را می‌شنوید که زوزه‌ی باد را در خودش گم می‌کند و وادارتان می‌کند تا سر بلند کنید و به دنبال منبع صدا بگردید؛ چشم‌تان به ساختمان استواری می‌افتد با برج‌های افراشته و صلابتی تاریخی که برای دهه‌ها است مردم شهر به آن عادت کرده‌اند و ساعت‌هایشان را با زنگ ساعت آن تنظیم می‌کنند.

ریشه‌ی ساخت عمارت ساعت یا همان کاخ شهرداری تبریز را باید در سال‌ها قبل جستجو کرد. یعنی تقریبا از زمانی که شهر پیرامون مهران‌رود شکل گرفت و بازارها و خانه‌ها و عمارت‌ها در اطراف آن ساخته شدند. مهران‌رود با وجود آنکه یکی از شریان‌های مهم رونق و آبادانی شهر محسوب می‌شد در مواقعی تبدیل به قاتل ویرانگری می‌گشت که هیچ رحمی نسبت به انسان‌ها یا ساختمان‌ها و اموال بازاری‌ها نداشت. باران‌های شدید و پرآب شدن سرچشمه، همیشه اهالی را گوش به زنگ خطری جدی می‌کرد: جاری‌شدن سیل.

طغیان رودخانه دغدغه‌ی همیشگی مردم بود. برخی حکومت‌های محلی تلاش می‌کردند تا با ساختن بندهایی مانع از آسیب‌ رساندن سیل به ساختمان‌های اطراف شوند، اما در سال 1314 در تبریز، آن هم تبریزی که افتخار تاسیس اولین شهرداری یا بلدیه‌ی ایران را یدک می‌کشید؛ کسی به فکر مهار سیل نبود و بعد از آن خرابی بود و ویرانی و جان و مال‌هایی که اب همه‌شان را با خودش برد. شهردار بی‌کفایت قبلی نتوانسته بود پیش‌بینی لازم را برای ساخت مهاربند انجام دهد و این برای مردم شهر گناهی نابخشودنی به حساب می‌آمد. تبریز نیاز به ناجی داشت. انسانی کارآزموده و آشنا به امور که از اهالی خود شهر باشد. حاج ارفع الملک جلیلی چنین کسی بود. او که نزدیک به یک دهه تجربه‌ی شهرداری تبریز را داشت و در آن زمان از خدمات دولتی کنار گذاشته شده بود، ریاست شهرداری تبریز را بر عهده گرفت، شروع به بازسازی شهر کرد و خیلی زود پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ای را آغاز کرد که چه به لحاظ نحوه‌ی تامین منابع مالی و چه به لحاظ معماری و ساخت، شگفتگی مردم و حتی دربار شاه را برانگیخت. کار ساخت عمارت با اعتبار شهرداری آغاز شد و مدیریت اقتصادی حاج ارفع الملک زبانزد خاص و عام گردید. گفته می‌شود او توانست این ساختمان را با هزینه‌ای کمتر از 150 هزار تومان (برخی منابع 250 هزار تومان ذکر کرده‌اند) بسازد.

عکسهای قدیمی عمارت شهرداری تبریز

معماری عمارت شهرداری تبریز

ساختمان عمارت براساس طرح معماران آلمانی و نظارت آنان ساخته و تکمیل شد. فرم U شکل ساختمان به گونه‌ای است که در امتداد دو خیابان اصلی امام و ارتش جنوبی قرار می‌گیرد و در عین در نقطه تلاقی این دو بال ورودی فاخری را فراهم می‌آورد که با قرار گرفتن در مقابل میدان ساعت، به سمبلی یادمانی تبدیل از شهر تبریز تبدیل می‌شود.

شایعه‌های زیادی در مورد ایده‌ی معماران آلمانی برای به تصویر کشیدن نمادهای آلمان و مخصوصا حزب نازی گفته می‌شود. در تصاویر هوایی می‌شود فرم ساختمان را که بی‌شباهت به عقابی بال گشوده است مشاهده کرد، با این‌حال هیچ سند محکمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. اما آلمانی بودن طرح نه در پلان آن که به آرایش نمای ساختمان باز می‌گردد.

 بیش از هفتصد سال پیش، در اروپای قرون وسطی، سبک معماری‌ای رواج پیدا کرده بود که بعدها گوتیک نام گرفت. گوت‌ها قومی بربر و غارتگر بودند که در دنیای آن روز این عنوان را اصطلاحا به افراد فاقد فرهنگ و تمدن نسبت می‌دادند. معماری گوتیک نیز به این خاطر که شکوه دوران باستان و طرح‌های کلاسیک یونانی و رومی را به کناری گذاشته بود، چنین لقبی به خود گرفت. ساختمان‌های گوتیک اروپایی بسیار مرتفع بودند، تناسبات در آن‌ها به گونه‌ای طرح‌ریزی می‌شد که پنجره‌هایی بسیار باریک و کشیده در نما خودنمایی کنند تا بیننده وقتی ساختمان را می‌بیند از عظمت و بزرگی‌اش شگفت زده شود. در اواخر قرن هجدهم بود که دوباره این سبک معماری بعد از صدها سال در انزوا قرار گرفتن در برخی از نقاط اروپا و از جمله آلمان طرفدار پیدا کرد. زمانی هم که آلمانی‌ها تصمیم به ساخت عمارت شهرداری گرفتند معمارانی با چنین گرایشی مسئولیت پروژه را بر عهده گرفته بودند. شاید استفاده از همین سبک است که بنای ساختمان شهرداری تبریز را بیش از قدمتی که دارد تاریخی نشان می‌دهد و احساس تعلق آن به گذشته‌های بسیار دور را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند؛ در حالیکه به طور مثال در آن روزها آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای در نیویورک ساخته می‌شدند و این سبک نئوگوتیک لزوما معماری متداول آن زمان نبود.

عمارت شهرداری تبریز در گذر زمان...

چند سالی بیشتر از افتتاح ساختمان نگذشته بود که ایران توسط متفقین اشغال شد. بنابراین ساختمان شهرداری شاهد اشغال تبریز توسط نیروهای روس بود. در دوران حکومت فرقه‌ی دموکرات آذربایجان این ساختمان به عنوان مقر اصلی حزب و محل برگزاری میتینگ‌ها و جلسات آن به کار می‌رفت، ضمن اینکه آسفالت شدن خیابان مقابل عمارت و میدان ساعت نیز در همین دوره اتفاق افتاد. پس از انحلال فرقه و تصرف تبریز توسط قوای دولتی، دوباره کاربری شهرداری به ساختمان بازگشت و از آن زمان تا سال‌های اخیر به عنوان مقر شهرداران تبریز ایفای نقش می‌کرد.

این ساختمان از سال 1386 به عنوان اولین موزه‌ی شهر و شهرداری‌های کشور برای عموم بازگشایی شد. تالار دوربین‌های قدیمی، چاپ و نشر، فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، حکمت و دفاع مقدس می‌تواند تجربه‌های جالبی را پیش روی بازدیدکنندگان این عمارت تاریخی قرار دهد. دیدن تصاویر شهردارهای گذشته‌ی تبریز هم برای آن‌هایی که به تاریخ معاصر تبریز علاقه‌مند هستند فرصت خوبی برای مرور گذشته‌ی شهر است.

امکان مشاهده‌ی تجهیزات اولین واحدهای آتش‌نشانی شهر که در برج یانقین مستقر بوده‌اند و همین‌طور دیدن خودروهای قدیمی پلیس و آمبولانس و... که در محوطه‌ی ساختمان قرار داده شده‌اند؛ عمارت شهرداری تبریز را به یکی از مکان‌هایی تبدیل کرده که هر گردشگری حتما باید در سفری که به تبریز دارد از آن بازدید کند؛ به‌خصوص اگر خیلی خوش‌شانس باشد و بتواند با رفتن به پشت بام، تبریز را از زاویه‌ای ببیند که شاید اندک افرادی در طول تاریخ فرصت تماشای آن را داشته‌اند!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۵ ، ۱۴:۴۲
فرزاد مسرت بخش


بیایید قبول کنیم که بعضی وقت‌ها فکر می‌کنیم که بندهایی که زندگی‌مان را حفظ کرده‌اند در حال فرو پاشیدن‌اند. شاید شما کارتان را از دست داده باشید، یا زندگی مشترک‌تان به پایان رسیده باشد و یا از پس امتحان مهمی بر نیامده باشید و در این شرایط به سادگی احساس بی‌یاور بودن و شکست‌خوردگی بکنید. زمانی وینستول چرچیل گفته بود: " موفقیت یعنی تجربه‌ی شکست و شکست دوباره، بدون از دست دادن اشتیاق و روحیه". حالا هم می‌خواهیم یادآوری کنیم که اگرچه ممکن است در موقعیتی احساس شکست بکنید، اما همیشه این‌طور نیستید. اینجا 15 نشانه‌ای که نشان می‌دهند در مسیر درست زندگی قرار دارید را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. زندگی کرده‌اید و یاد گرفته‌اید

هیچ‌کس نگفته که زندگی آسان است. در حالی که سختی‌های مسیر به شما آسیب می‌زنند باید بپذیرید که این سواری ارزش‌اش را دارد. به شکست‌های قبلی‌تان دوباره فکر کنید. شما باید بدانید که همه‌ی آن‌ها به دلیلی اتفاق افتاده‌اند و بخشی از یک برنامه‌ی بزرگ‌تر هستند. هر سختی‌ای شما را به آن‌جایی رسانده که اکنون در آن هستید. هر دشواری‌‌ای را برای شکوه امروز اب‌دیده کرده و باعث شده به انسان مفاوم امروزی که همان خودتان هستید تبدیل شوید. با ایمان به مسیرتان ادامه دهید، اُمید داشته باشید و عشق بورزید و بدانید هر تجربه‌ سختی‌هایی دارد که برای تبدیل شما به آنچه که به خاطر آن متولد شده‌اید، لازم است.

۲.  بستر راحتی برای خوابیدن دارید

تلویزیون‌ها مصاحبه‌های دردناکی از مردم بحران‌زده‌ای که حتی جایی برای خوابیدن و چیزی برای خوردن ندارند را نشان می‌دهند. مردم جنگ زده یا گرفتار بلاهای طبیعی که مجبورند در محیطی کثیف و بدون سر پناه درست، در سرما یا گرما و حتی رطوبت، تلاش کنند تا بخوابند و در عین حال نگران امنیت خودشان و فرزندان‌شان هستند. چنین ماجراهای واقعی‌ای درس‌هایی برای ما هستند که قدر تختخواب‌مان را بدانیم و این نعمت به ظاهر کم‌اهمیت را فراموش نکنیم.

۳. در تکاپوی بهتر شدن هستید

همین مسئله که وقتی از نرسیدن به چیزی احساس ناراحتی می‌کنید، نشان می‌دهد که در تلاش برای رسیدن به خواسته‌هایتان هستید. در مقیاس بزرگ‌تر، شما همیشه تلاش می‌کنید که بهتر شوید و چنانچه در بازه‌ای طولانی دست از این تلاش بر ندارید؛ شادی، موفقیت و عشق انتظار شما را خواهند کشید. فقط کافی است که عقب‌نشینی نکنید. اینشتین یک بار گفته بود: " فقط باهوش بودن من مسئله نیست، مسئله این است که در مقابل مشکلات بیشتر دوام می‌آورم".

۴. شما شغلی داشتید یا دارید

هرجور که به این مسئله نگاه کنید این یک موقعیت برد-برد برای شما است. اگر شغلی دارید آن را نگه دارید و بدانید که شما انسان خوشبخت و ثروتمندی هستید. اگر به تازگی شغل‌تان را از دست داده‌اید، اخم نکنید! شما قبلا شغلی داشتید و می‌توانید بارها شغل‌های مختلفی را به دست آورید. شاید این فرصتی است که شما منتظر آن بودید تا بتوانید به کاری که واقعا دوست دارید برسید. بگردید، اُمید داشته باشید و بدانید که می‌توانید در مقابل ناممکن‌ها را اگر سخت کار کنید و به آن باور داشته باشید، ممکن کنید.

۵. دانش در یک قدمی شما است

این روزها می‌توانید هر چیزی که بخواهید را یاد بگیرید. دانش درست در یک قدمی شما است! از آن‌جاییکه علم قدرت است، این قدرت را به دست آورید و اجازه دهید تا شما را در مسیر تعقیب روهایایتان یاری کند. از تمامی فرصت‌های یاد گرفتن برای کمک به مسیرتان استفاده کنید.

۶. غذا برای خوردن دارید

بعضی وقت‌ها غذا، این نشانه‌ی خوشبختی فراموش می‌شود. تنها اگر چند ساعت از آن غافل باشید با اهمیت‌اش پی می‌برید. برای لذت بردن از وعده‌های غذایی‌تان زمان کنار بگذارید و هر طعمی که دارند از آن‌ها لذت ببرید. به خودتان یادآوری کنید که شادی در چیزهای کوچک زندگی است، چیزهایی مثل خوردن یک تکه پای سیب!

۷. شما قدرت انتخاب دارید

ارسطو گفته: " برتری اتفاقی نیست، بلکه نتیجه‌ی اراده‌ی قوی، تلاش راسخ و اجرای هوشمندانه است. این انتخاب هوشمندانه از میان گزینه‌های مختلف را نشان می‌دهد و این انتخاب‌ها نه شانس هستند که سرنوشت شما را تعیین می‌کند". به نظر با چنین نقل قولی جای دیگری برای اظهار نظرهای ما باقی نمی‌ماند.

۸. پروانه‌های عشق را دیده‌اید!

تجربه‌ی بی‌نظیر عاشق بودن...اینکه احساس کنید تمام روح و بدن شما متعلق به کسی است که خیلی  ساده در کنارتان نشسته و معصومانه تماشایتان می‌کند. تجربه‌ی چنین احساس عظیم و بنیادی، به شما لحظاتی را هدیه می‌کند که به اندازه‌ی یک عمر در یادتان باقی می‌مانند. اگر چنین تجربه‌هایی را دارید انسان بسیار خوشبختی هستید.

۹. آب تمیز در اختیار دارید

این مسئله نباید مورد غفلت قرار بگیرد. در حدود 783 میلیون نفر در سرتاسر جهان به آب سالم و بهداشتی دسترسی ندارند. پس در مقابل این نعمت سپاسگزار باشید و آگاه باشید که موهبت‌های زندگی همیشه در اختیارتان بوده، حتی اگر به آن بی‌توجهی کرده باشید.

۱۰. شما رویایی دارید

هر چیزی که در رویاهایتان آن را تخیل می‌کنید برای شما است. شما این قابلیت را دارید تا به آن برسید و خلق‌اش کنید. جا نزنید و باز هم رویا ببینید. رویاها چیزهایی هستند که بهترین بخش‌های زندگی را می‌سازند.

۱۱. شادی شما واقعی است

شما قدرت این را دارید تا در هر شرایطی و در هر موردی شادی را برای زندگی‌تان بر گزینید. شادی شما با توانایی که در کاستن از مشکلات و تلاش برای استفاده‌ از فرصت‌های شاد بودن تعریف می شود. در واقع شاد بودن به سادگی لذت‌بردن از خنده‌های یک کودک است.

۱۲. شما لباس‌هایی برای پوشیدن دارید

و بعضی وقت‌ها نکته‌های کوچکی هستند که باز هم مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. شما مجبور نیستید که لخت به خیابان‌ها بروید یا لباس‌هایی بسیار نامناسب بپوشید. شما از اینکه به خوبی لباس پوشیده‌اید و می‌توانید بدن‌تان را از بسیاری آسیب‌ها و ناراحتی‌ها محافظت کنید، لذت می‌برید. واقعا زندگی بدون لباس‌ها خیلی سرد می‌شود.

۱۳. شما توانایی بخشیدن دارید

می‌توانید دنیایی را بدون بخشندگی تصور کنید؟ دنیا را رها کنید، فقط زندگی خودتان! تصور کنید که چقدر بی‌روح و سرد و به درد نخور می‌شود اگر توانایی بخشیدن اشتباه‌های دیگران را نداشته باشید. این زندگی را تقریبا غیر ممکن می‌کند و عملا به کابوسی تبدیل می‌شود که همه‌جا، مخصوصا وقتی که مشکلی پیش می‌آید شما را دنبال می‌کند. شما هدیه‌ی بی‌نظیری دارید که همان بخشیدن و در گذشتن از اشتباه‌های بقیه است.

۱۴. شما به چیزی بزرگ‌تر از خودتان باور دارید

در تمام وقت‌هایی که در بخش تاریک زندگی‌تان گیر کرده‌اید و با مشکلات بسیار ابتدایی زندگی دست و پنجه نرم می‌کنید، شما این توانمندی را دارید که یک قدم عقب‌تر بگذارید و چیزی را درک کنید که بزرگ‌تر از وجود خودتان است و برای آن زندگی می‌کنید. خدا، خانواده یا دوستان‌تان، همه‌شان می‌توانند باور شما را به هدفی بزرگ‌تر و متعالی‌تر منجر شوند و به شما احساس افتخار ببخشند.

۱۵. شما فرصت ایجاد دوستی‌هایی جهانی دارید

در دنیای امروز، بهترین دوست شما می‌تواند ده هزار کیلومتر دورتر از شما زندگی کند و با این وجود بتوانید از زیبایی‌های دوستی لذت ببرید. شما ظرفیت بی‌نظیری برای آشنایی با افراد دیگر در هر شهر و کشوری دارید و این فرصتی است که نسل یک قرن پیش به هیچ وجه نمی‌توانست به آن فکر کند. توانایی شما برای ایجاد دوستی‌های جهانی یکی از نشانه‌های بارزی است که ثابت می‌کند زندگی شما در مسیر درستی پیش می‌رود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۵ ، ۱۴:۴۱
فرزاد مسرت بخش


آمریکا به عنوان کشوری وسیع و جوان، طبیعتی بکر و متنوع دارد. در این کشور می‌توان سواحل گرم و آفتابی یا کوهستان‌های سرد و دره‌ها و جنگل‌ها و رودخانه‌های بی شماری را پیدا کرد که هرکدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. در حالیکه مکان‌های بسیاری هست که توسط گردگشرها و شبکه‌های تلویزیونی به مردم شناسانده شده‌اند، جاهای رویایی‌ای هم هست که بسیار بکر باقی مانده‌اند و بعضا حتی افراد محلی هم از وجودشان اطلاعی ندارند. باسفر724 بعضی از این مکان ها را کشف میکنیم.

1-پارک ملی جاشوآ

مکان های غیر واقعی آمریکا -پارک ملی جاشوا

مشهورترین جاذبه‌ی این پارک ملی که در شمال کالیفرنیا قرار دارد درخت‌های خاص آن است. درخت‌های پارک ملی جاشوآ از انواعی کاکتوس هستند که به شکل بسیار زیبایی گل داده‌اند. همین‌طور این پارک ملی با صخره‌ها و دشت وسیع و آسمان پرستاره‌ای پوشانده شده که آن را به مکانی فوق‌العاده برای دوستداران سفرهای گروهی و کسانی که می‌خواهند در زیر آسمان پرستاره از زیبایی‌های خلقت لذت ببرند تبدیل کرده است.

2- گراند پریسماتیک اسپرینگ، پارک ملی یلواِستون، وایومینگ

مکان های غیر واقعی آمریکا - گراند پریسماتیک اسپرینگ

در پارک یلواِستون جذابیت‌های بی‌شماری وجود دارد که باید آن‌ها را از نزدیک ببینید، اما یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها گراند پریسماتیک اسپرینگ است. این سرچشمه‌ی طبیعی پر از آب داغ معدنی است و بزرگ‌ترین نوع از این سرچشمه‌ها در سرتاسر ایالات متحده به حساب می‌آید. ابعاد رسمی این آبگیر حدود 100 در 80 متر است و عمقی بالغ بر 50 متر دارد.

3- دریاچه‌های کِنائی، آلاسکا

دریاچه‌های کِنائی، آلاسکا

این ناحیه یکی از زیباترین و جادویی‌ترین نقاط جهان است. در اینجا می‌توانید با تورهای قایق‌رانی همراه شوید و در حالیکه لذت شناور بودن روی آب را تجربه می‌کنید از مناظر زیبای صخره‌های یخی و حیات وحش بکر آلاسکا لذت ببرید.

4- بیگ‌سور، کالیفرنیا

بیگ‌سور، کالیفرنیا

بیگ‌سور بخش ناهمواری از ساحل مرکزی کالیفرنیا بین منطقه کرامل و سن‌سیمون است. این منطقه به داشتن بادهای شدید، سواحل صخره‌ای و مناظر اغلب مه‌آلود در خطوط ساحلی‌اش شهرت بسیاری دارد. تراکم کم جمعیت در این منطقه اجازه داده تا طبیعت اصالت و بکر بودن خود را حفظ کند. در بیگ‌سور می‌توانید علاوه بر لذت‌بردن از مناظر بی‌نظیر، به پیاده‌روی، اردو زدن و سایر تفریحات آرامش‌بخش مشغول شوید.

5- پارک ملی گراند تیتان، وایومینگ

پارک ملی گراند تیتان، وایومینگ

این پارک ملی شامل قله 4000 متری و دره‌ای معروف به " حفره‌ی جکسون" است. پارکی که شامل طبیعتی بکر و بی‌نظیر است و مقصد مورد علاقه‌ی کوهنوردان، علاقمندان به پیاده‌روی، افرادی که قصد اردو زدن دارند و ماهیگیرها است. طبیعت فوق‌العاده بکر و متنوع این پارک طبیعی، برای هرکسی تجربه‌ای فراموش نشدنی خواهد بود.

6- کوهستان رِینر، واشنگتن

پارک ملی گراند تیتان، وایومینگ

مرتفع‌ترین نقطه این پارک طبیعی توسط ماشین هم قابل دسترسی است. بازدیدکنندگان این مکان بسیار بکر می‌توانند از کوهستان رِینر و آتشفشان‌های پیرامون آن لذت ببرند. کوهستان رینر انگار تکه‌ای از بهشت است! چشم‌اندازهای مختلفی از ارتفاع قابل مشاهده است، نسیم خنک حتی در وسط تابستان هم می‌وزد و مسیرهای بسیار جذابی برای پیاده‌روی در آن وجود دارند. گردشگرهای بسیاری از سراسر جهان برای پیاده‌روی یا کوه‌نوردی و یا حتی لذت‌بردن صرف از جاذبه‌های طبیعی، به این مکان می‌آیند تا از جذابیت‌های طبیعت لذت ببرند.

7- یخچال طبیعی مندن‌هال، آلاسکا

یخچال طبیعی مندن‌هال، آلاسکا

یخچال‌های طبیعی یا یخ‌رودها محیطی طبیعی هستند که در آن‌ها سرعت بارش برف بیش از سرعت ذوب است و بنابراین رودی آرام از آب و یخ به راه می‌افتد که منظره‌ای بسیار تماشایی را شکل می‌دهد. یخچال طبیعی مندل‌هال که در دره‌ی مندل‌هال واقع در ناحیه‌ی جنوب‌ شرقی آمریکا قرار گرفته حدود 20 کیلومتر طول دارد و تجربه‌ی بسیار جذاب و بی‌نظیری برای پیاده‌روی‌ها خانوادگی به حساب می‌آید. به‌خصوص که راه رفتن در این محیط اصلا سخت هم نیست.

8- تنگه اُنه‌اُنتا، اورگان

تنگه اُنه‌اُنتا، اورگان

در ایالت اورگان آمریکا و در حاشیه رود کلمبیا تنگه‌ای قرار گرفته که به لحاظ طبیعی بسیار غنی و زیبا است. رویش گیاهان مختلف و وجود صخره‌های پوشیده از خزه و سبزینگی، این مکان را به تنگه‌ای اسرارآمیز و رویایی بدل کرده است. به دلیل نزدیکی این تنگه به آبشارهای مختلف این مکان مورد غفلت گردشگرها قرار می‌گیرد، در حالیکه این مکان فوق‌العاده چیزی از دیدنی‌های دیگر کم ندارد.

9- برکه‌ی حفاظت‌شده‌ی هملیتون، تگزاس

برکه‌ی حفاظت‌شده‌ی هملیتون، تگزاس

برکه‌ی حفاظت‌شده‌ی هملیتون برکه‌ای حفاظت‌شده است که به خاطر رودخانه‌های زیرزمینی که به سطح می‌رسند تشکیل شده است. این برکه‌ی بسیار بکر صدها هزار سال پیش و بر اثر فعل و انفعلات طبیعی شکل گرفته و به لحاظ مکانی در 37 کیلومتری غرب آستین تگزاس واقع شده است.

10- پارک کوهستانی بلوریج، کارولینای شمالی

پارک کوهستانی بلوریج، کارولینای شمالی

پارک هوستانی بلوریج در کارولینای شمالی محدوده‌ی وسیعی است که از میان خرده‌اقلیم‌ها و نواحی طبیعی بسیار متفاوت و متنوعی می‌گذرد. بسیاری از بازدیدکنندگان این پارک این مقصد بی‌نظیر را هم در برنامه‌ی سفرشان می‌گنجانند.

11- کوهستان‌های آدیرونداک، نیویورک

کوهستان‌های آدیرونداک، نیویورک

کوهستان‌های آدیرونداک بخشی از سلسله جبالی است که در نیویورک، واقع در شمال شرقی آمریکا قابل ردیابی است. مرزهای این کوهستان طبیعی به پارک آدیرونداک می‌رسد و شامل جنگل‌های پردرخت و صخره‌های طبیعی بسیاری است که مناظری بی‌نهایت دل‌انگیز را همچون تابلوی نقاشی به نمایش می‌گذارند.

12- ساحل ملی جزایر آپوستل، ویسکانسین

ساحل ملی جزایر آپوستل، ویسکانسین

ساحل ملی جزایر آپوستل پارک ملی ثبت شده در ایالات متحده است که شامل 21 جزیره و خط ساحلی به مساحت 28 هزار هکتار می‌شود. این ساحل در ناحیه شمالی ایالت ویسکانسین قرار دارد و پوشیده از صخره‌هایی با فرم‌های بدیع و جالب است که در کنار دریا، مناظری بکر و بسیار مناسب برای کمپینگ و پیاده‌روی را شکل می‌دهد.

13- مائوناکیا، هاوائی

مائوناکیا، هاوائی

مائوناکیا آتشفشان غیرفعالی است در جزیره‌ی هاوائی که در ارتفاع 4207 متری سطح دریا قرار دارد. منظره‌ی بسیار بکر این کوهستان آن را از بقیه‌ی کوهستان‌های دیگر متمایز کرده است. تصور کنید طلوع خورشید را وقتی که از افق‌های دوردست اتفاق می‌افتد و تلاءلو آن را بر روی برف‌های نشسته روی کوهپایه‌ها...

14- پارک‌های ملی سِکویا و کینگ، کالیفرنیا

پارک‌های ملی سِکویا و کینگ، کالیفرنیا

در جنوب شرقی سیه‌را و در درون مرزهای ایالت کالیفرنیا پارک ملی بسیار زیبایی وجود دارد که با وسعت 164 هزار هکتاری‌اش مجموعه‌ای از درخت‌های کهنسال و عظیم‌الجثه را در کنار سایر پوشش‌های گیاهی کنار یکدیگر تجمیع نموده است. این پارک که در 25 سپتامبر 1890 پایه‌گذاری شده برای تجربه‌های زندگی در جنگل و ماجراجویی‌ها بسیار عالی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۵ ، ۱۴:۴۱
فرزاد مسرت بخش


هواپیماها، قطارها و اتوبوس ها؛ این‌ها انواع وسایط نقلیه هستند که روزانه برای جابه‌جایی ملیون‌ها انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند. خوشبختانه به لطف حضور معماران خوش‌ذوقی که با طرح‌هایشان به سفرها هیجان اضافه کنند، مسافرت‌کردن کاری جذاب و دلپذیر است. پس نگاهی داریم به 20 طرح جذاب و فوق‌العاده از تمام ساختمان‌هایی که به سفر کردن مرتبط باشند، چه فرودگاه، چه ایستگاه راه‌آهن و چه ترمینال‌های اتوبوس.

1.فرودگاه دالس

فرودگاه دالس

فرودگاه‌ها تنها دروازه‌هایی برای ورود افراد از خارج از شهر نیستند، بلکه ابزاری هستند که می‌توانند کسی را که به سرزمینی دیگر سفر می‌کند تحت تاثیر قرار دهند. وقتی مهمان‌هایتان به جلوی خانه می‌رسند شما می‌خواهید که خانه‌تان زیبا به نظر برسد، درست است؟ ترمینال اصلی فرودگاه دالس واشنگتن که در سال 1958 توسط معمار فنلاندی اِرو سارینن طراحی شده هم همین خصوصیات را دارد؛ آن هم با طرحی مدرن که هنوز هم جذاب و جدید به نظر می‌رسد.

2.فرودگاه دنور

فرودگاه دنور

فرودگاه بین‌المللی دنور بزرگ‌ترین فرودگاه ایالات متحده و سومین فرودگاه بزرگ جهان است که در سال 1994 افتتاح شد. فرودگاه دنور سالن ترمینال خیره‌کننده‌ای دارد که یادآور قله‌های برفی کوه‌های کلرادو است. در داخل همه چیز از طرحی شگفت‌انگیز به عجیب و غریب تبدیل می‌شود، مثل ساعت آفتابی که در آن پیامی برای مردم کلرادو در سال 2094 پنهان شده!

فرودگاه دنور

همین‌طور چیزهای عجیب و غریب دیگری مثل تصویر نهنگ‌ها و سربازهای خارجی، نشان‌های فراماسنوری و دختری مرده در تابوت همگی فضای داخلی این فرودگاه را مرموز و سوال‌برانگیز می‌کنند...از سفرتان لذت ببرید!

3.فرودگاه پکن

فرودگاه پکن

چین پا به مسابقه‌ی ساخت فرودگاه‌ها گذاشته و در طول یک دهه‌ی اخیر نزدیک به 100 فرودگاه جدید را افتتاح کرده، با این حال در بین این‌ها فرودگاه پکن برجسته‌ترین نمونه است.

فرودگاه پکن

این فرودگاه که درست قبل از شروع بازی‌های المپیک تابستانی تمام شد، فرودگاهی غول‌پیکر است که با مساحت 1 ملیون متر مربعی بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا محسوب می‌شود و البته زیباترین آن‌ها.

4.فرودگاه فونچال پرتغال

فرودگاه فونچال پرتغال

فرودگاه فونچال در جزیره‌ی مادئیرا که بخشی متعلق به پرتغال در غرب سواحل قاره‌ی آفریقا است قرار گرفته و در نگاه اول بیشتر به یک طرح آزمایشی شباهت دارد اما باید گفت که واقعا ساخته شده و مشغول به کار است! تک باند باریکی که حدود 3000 متر طول دارد از یک سمت تپه‌های ساحلی و در حالیکه روی اقیانوس قرار گرفته به سمت دیگر تپه‌ها کشیده شده و در بخش‌هایی این پل است که باند فرود را بر روی خود نگه داشته است.

فرودگاه فونچال پرتغال

فرود آمدن روی باند فرود فونچال شاید اتفاق خاصی نباشد اما هیجان‌های خاص خود را دارد، مخصوصا وقتی بدانید که خلبان‌هایی که انتظار می‌رود به این فرودگاه پرواز کنند تمرین‌های خاصی را می‌گذرانند. بیایید امیدوار باشیم که آن‌ها سر کلاس به اندازه‌ی کافی حواس‌شان به درس باشد!

5.فرودگاه جده

فرودگاه جده

آب در جده مشکلی نیست، چون فرودگاه بین‌المللی این شهر مثل سرابی از دل ریگ‌ها و خاک‌ها سر بلند می‌کند. این فرودگاه زیبا برای شش هفته در سال و زمانی که بیش از 2 ملیون نفر از مسلمانان برای ادای مناسک حج به جده سفر می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6.فرودگاه باراخاس مادرید

فرودگاه باراخاس مادرید

اسپانیا به تازگی از ترمینال و ساختمان جدید فرودگاه باراخاس مادرید رونمایی کرده است که بهبود چشمگیری را نسبت به طرح اولیه‌ای که در سال 1933 ساخته شده بود نشان می‌دهد. این فرودگاه به‌روز شده، ترمینال عظیمی است که با مساحتی نزدیک به 100 هزار متر مربع می‌تواند سالیانه به 75 ملیون مسافر خدمات ارائه کند.

فرودگاه باراخاس مادرید

طراح این فرودگاه معمار مشهور ریچارد راجرز است که با همکاری با استودیو لامیلا تلاش کرده تا در عین خلق بنایی خیره‌کننده و زیبا، آن را به لحاظ زیست‌محیطی نیز واجد ارزش کند. به همین خاطر مکان‌یابی فرودگاه در راستای شمالی جنوبی صورت گرفته و از تمهیداتی برای استفاده حداکثری از محیط طبیعی در جهت خنک و گرم‌کردن فضاهای داخلی ترمینال بهره گرفته شده تا میزان استفاده از انرژی‌های غیر پاک به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

7.ایستگاه‌های مترو  اینسبروک اتریش

ایستگاه‌های مترو  اینسبروک اتریش

ایستگاه‌های قطار با توجه به عملکرد یکسانی که دارند به لحاظ شکل هم شبیه همدیگرند. به خصوص در اروپا و آسیا قطارها به لحاظ تاریخی اهمیت بالایی چه برای مسافرین و چه برای برنامه‌ریزان شهری داشته‌اند. به همین خاطر مسئولین شهر اینسبروک اتریش، از معمار مشهور زاحا حدید ( که اخیرا فوت شده) برای طراحی مجموعه‌ای از ایستگاه‌های قطار این شهر دعوت کردند تا علاوه بر جذابیت و زیبایی این طرح‌ها، بتوانند با تکرار آن‌ها در سطح شهر، آن را به نشانه و هویت اینسبروک تبدیل کنند.

ایستگاه‌های مترو  اینسبروک اتریش

زاحا حدید در مورد این طرح می‌گوید: " ما پدیده‌های طبیعی مثل یخچال‌ها و حرکت یخ‌رودها را مورد مطالعه قرار دادیم، چرا که می‌خواستیم هرکدام از ایستگاه‌ها زبان سیال خاص خودشان و سیالت مخصوص یخچال‌های طبیعی را داشته باشد؛ درست مثل طوفانی یخ‌زده در کوهپایه‌ها."

​​​​​​​8.ایستگاه قطار تبت

ایستگاه قطار تبت

ایستگاه راه‌آهن جدید شهر لاشا بزرگ‌ترین ایستگاه در خط گینگ‌های- تبت است که به اکثر نواحی تبت و بخش‌های جنوب غربی چین خدمات‌رسانی می‌کند. طراحی درخشان این ایستگاه نشانگر احترامی است که بنای آن به طبیعت بی‌نظیر و بکر پیرامونش می‌گذارد.

​​​​​​​9.ایستگاه قطار مرکزی لوکزامبورگ

ایستگاه قطار مرکزی لوکزامبورگ

طراحی ایستگاه قطار مرکزی جدید لوکزامبورگ تلاشی است برای نگرشی رو به آینده و در عین حال حفظ سنت‌های لاکچری سفر با قطار که این کشور کوچک اروپایی از سال‌های دورِ قرن نوزدهم به آن شهره بوده است. اولین ایستگاه قطار لوکزامبورگ از چوب و در سال 1859 ساخته شد و حالا این ایستگاه می‌تواند به نماد جدیدی از پیشرفت‌ها و ارزش‌های این کشور اروپایی تبدیل شود.

10.​​​​​​​ایستگاه قطار سنت‌پانکراس لندن

ایستگاه قطار سنت‌پانکراس لندن

لوکوموتیوهای بخار در انگلستان اختراع شدند و جابه‌جایی به وسیله‌ی قطار همیشه نقش دائمی و مهمی در شبکه‌ی حمل و نقل این کشور داشته است. به همین دلیل مسئولین شهری تصمیم گرفته‌اند تا ایستگاه سنت پانکراس لندن را از نو مورد طراحی و بهینه‌سازی قرار دهند تا بتواند به نحوی شایسته میزبانی قطارهای یورو استار را که از طریق کانال زیرزمینی بین انگلیس و فرانسه در مسیر پاریس- لندن تردد می‌کندند؛ عهده‌دار شود. گرچه هنوز سقف آن به وسیله‌ی شیشه و فولاد مرغوب به‌جا مانده از دهه 1860 پوشانده شده است.

ایستگاه قطار سنت‌پانکراس لندن​​​​​​​

در دهه 1960 قرار بود که این ایستگاه تخریب شود، اما خوشبختانه توانست جان سالم به در ببرد تا به عنوان یکی از نمادهای ملی انگلیس باقی بماند. هزینه بازسازی این ایستگاه به دو میلیارد دلار می‌رسد و در آن جزئیاتی چون پخت آجرها درست به شیوه‌ی استاندارد قرن نوزدهمی و اجرای سبک گوتیک و ساخت برج ساعتی مشابه نمونه‌ی قبلی در روبرو ایستگاه، رعایت شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۵ ، ۱۴:۳۹
فرزاد مسرت بخش

فروش بلیت اتوبوس برای‌ اربعین هفته آینده آغاز می شود | پیش‌بینی ازدحام در پایانه‌ها (95/08/04)

مدیرعامل شرکت‌های تعاونی مسافربری گفت:‌ برای انتقال زائران اربعین حسینی(ع) به سه پایانه مهران، چزابه و شملچه، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که پیش‌فروش بلیت این سفرها از هفته آینده در همه مراکز فروش بلیت شرکت‌های مسافربری انجام می‌شود.
احمدرضا عامری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه رانندگان از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و به سالار شهیدان ارادت خاصی دارند، گفت: 90 درصد جابه‌جایی بار و مسافر کشور توسط ناوگان جاده‌ای انجام می‌شود، همه بار حمل و نقل جاده‌ای کشور روی دوش رانندگان و این قشر زحمت‌کش است که البته نتایج نهایی آن عاید دولت و مردم می‌شود.

وی با تأکید براینکه متولیان ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر برای جابه‌جایی زائران اربعین حسینی در آمادگی کامل هستند، گفت: از مدت‌ها پیش موضوع آماده‌سازی ناوگان برای جابه‌جایی زائران را در ستاد اربعین در دستور کار قرار دادیم، ضمن آنکه از نظر ارائه خدمات مناسب و برخورد با زائران، نمایندگان شرکت‌های مسافربری و رانندگان توجیه شدند.

عامری با بیان اینکه زائران نگرانی بابت انتقال از طریق سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای به مرزهای کشور برای ایام اربعین نداشته باشند، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته چون برنامه‌ریزی مناسبی برای سفرهای اربعین وجود نداشت، ترافیک در جاده‌ها بسیار زیاد بود، ضمن آنکه مردم در پایانه‌‌های مرزی جاده‌ای هم سرگردان می‌شدند؛ در راستای کاهش ازدحام و ترافیک در این ایام، به ‌مردم توصیه می‌کنیم که توزیع زمان سفر‌ داشته باشند و این گونه نباشد که بخواهند شب اربعین وارد کربلا شوند و بعد از ظهر روز اربعین هم به راحتی خارج شوند.

مدیرعامل شرکت‌های تعاونی مسافربری اظهار داشت: اگر سفر زائران در این ایام، بین همه روزها‌ توزیع شود، ترافیک بسیار کاهش می‌یابد و همکاران ما قادر به ارائه خدمات مناسب‌تر خواهند بود.

وی افزود: تعداد 15 هزار و 500 دستگاه اتوبوس داریم که اغلب آنها برای انتقال زائران امام حسین (ع) در ایام اربعین آماده هستند و فقط موضوع اصلی در این حوزه توزیع زمان سفر است، زیرا تعداد زیادی از زوار در مدت زمان یک هفته به طور همزمان قصد رفتن به کربلا و بازگشت از این مکان مقدس را دارند و این ازدحام ممکن است به کاهش کیفیت خدمات بیانجامد.

مدیرعامل شرکت‌های تعاونی مسافربری گفت: به هر حال در این ایام در راستای ارادتی که رانندگان ناوگان جاده‌ای به امام حسین (ع) دارند، اغلب ناوگان اتوبوسرانی جاده‌ای برای انتقال زائران به پایانه‌های مهران، چزابه و شلمچه خواهد بود، بنابراین ممکن است برای دیگر مسافران در دیگر مسیرهای کشور هم مشکلاتی پیش آید که از آنها تقاضا داریم، در این ایام کمی صبر و شکیبایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای پیش‌فروش بلیت‌ها در حال برنامه‌ریزی مشخص هستیم، افزود: در این ایام غیر از زائران حسینی تعدادی از مسافران هم هستند که به استان‌های ایلام و شهر‌ مهران سفر می‌کنند‌؛ بنابراین در حال برنامه‌ریزی هستیم که این فروش بلیت‌ها به نحوی باشد که قابلیت دسترسی مناسب وجود داشته باشد.

عامری با بیان اینکه نرخ بلیت‌ در این ایام برای جبران تردد یکسر خالی دو برابر می‌شود، گفت: در ابتدای هفته همه اتوبوس‌ها با صندلی تکمیل به پایانه‌های مرزی می‌روند و خالی برمی‌گردند و از سوی دیگر هنگام بازگشت زائران همه اتوبوس‌ها با صندلی تکمیل برمی‌گردند و دوباره با صندلی خالی به پایانه‌های مرزی می‌روند، بنابراین باید این تردد یک سر خالی به نحوی جبران شود.

وی با بیان اینکه نظارت بر قیمت‌‌گذاری بلیت‌های اتوبوس توسط ستاد اربعین و ناظران ما در پایانه‌های مرزی انجام می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم پیش‌فروش بلیت اتوبوس برای ایام اربعین در مسیر پایانه‌های مرزی از هفته آینده آغاز شود.

مدیرعامل شرکت‌های تعاونی مسافربری افزود: طبق اعلام رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای امسال برای ایام اربعین هیچ مشکلی در حوزه تأمین سوخت ناوگان نخواهیم داشت.

بنابراین گزارش، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در هفته جاری از 2 برابر شدن قیمت‌های بلیت اتوبوس برای جابه‌جایی زائران در ایام اربعین خبر داده بود.

 

صدور ۳۰۰ هزار روادید برای اربعین/ تک فروشی بلیت به سمت مرزها از 20 آبان/ 2200اتوبوس آماده خدمت به زائرین در مرزهای ایران و عراق (95/08/04)

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه تاکنون 300 هزار نفر روادید خود را دریافت کرده‌اند، گفت: بهتر است زائرین به صورت کاروانی در سامانه سماح ثبت نام کرده تا مشکلات آنها کمتر باشد.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس،‌ حمیدرضا گودرزی با بیان اینکه طبق مصوبات کمیته حمل و نقل و ترافیک ستاد مرکزی اربعین پیش فروش بلیت اتوبوس‌ها به سمت مرز از امروز (سه‌شنبه) در پایانه‌های کشور آغاز شده گفت: تک فروشی این بلیت ها هم از روز 20 آبان صورت می‌گیرد.

وی افزود: زائرین اربعین می‌توانند با مراجعه به ترمینال‌های اتوبوسرانی در تمامی استانها به جز استان خوزستان و ایلام بلیط‌های خود را خریداری کنند ولی بهتر است که این اقدام آنها هر چه سریعتر صورت گیرد.

گودرزی درباره هزینه دریافتی از خودروها در پارکینگ‌های تعبیه شده در مرزها خاطرنشان کرد: این هزینه 5 هزار تومان به ازای هر شب است.

وی اظهار داشت: تعدادی اتوبوس هم موظف شده‌اند که زائرین را از پارکینگ‌ها و ترمینال‌ها به نقاط صفر مرزی انتقال دهند که هزینه دریافتی آنها هم به ازای هر زائر 2 هزار تومان است.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای نقل و انتقال زائرین بوسیله 2200 اتوبوس در مرزهای ایران و عراق صورت گرفته افزود: 1000 اتوبوس در مرزهای ایران و بیش از 2200 اتوبوس نیز در مرزها عراق این انتقال را انجام خواهند داد.

وی گفت: 10 هزار اتوبوس نیز از داخل ایرانی وظیفه جابه‌جایی زائرین را به سه مرز مهران، شلمچه و چذابه بر عهده دارند.

گودرزی تصریح کرد: سال گذشته بیش از 62 درصد زائرین از استان ایلام به سمت عراق عزیمت کردند لذا همه برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در سال جاری کاهش این حجم تردد و بر طرف کردن مشکلات ازدحام و ترافیک در این استان است.

وی با بیان اینکه از 2 هفته گذشته در 4 نقطه کشورمان روادید اربعین صادر شده است که سفارت عراق در تهران و کنسولگری این کشور در شهرهای مشهد اهواز و کرمانشاه این اقدام را انجام داده‌اند افزود: از شنبه این هفته هم 12 مرکز روادید زائرین را صادر می‌کنند.

گودرزی با بیان اینکه تاکنون 300 هزار نفر روادید اربعین خود را دریافت کرده‌اند اظهار داشت: بیمه برای زائرین اربعین اجباری و تنها متولی این امر بیمه دانا است لذا زائرین که تاکنون بنا به هر دلیلی این بیمه را دریافت نکرده‌اند بهتر است با مراجعه به سایت بیمه دانا بیمه اربعین را به قیمت حدود 25 هزار تومان خریداری کنند.

وی در پایان به جزئیات هزینه‌های زائرین برای روند صدور روادید و بیمه و خدمات پزشکی اشاره کرد و گفت: 18 هزار و 800 تومان مربوط به بیمه، 6 هزار تومان مربوط به هلال احمر، 40 دلار مربوط به دریافت روادید و همچنین 10 هزار تومان هم مربوط به کارویژه دفاتر صدور روادید است.

قیمت بلیت اتوبوس برای اربعین ۲ برابر می‌شود/ مرز مهران ظرفیت خدمت‌رسانی به حجم زائران را ندارد (95/08/02)

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، داوود کشاورزیان امروز در نشست خبری درباره جابجایی زائران اربعین اظهار داشت: رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رئیس کمیته حمل و نقل و مصرف سوخت در ستاد اربعین است که ارگان‌هایی نظیر سپاه پاسداران، شهرداری، شرکت نفت و نیروی انتظامی نمایندگانی در این کمیته دارند.

وی اظهار داشت: امسال برای ایام اربعین هیچ مشکلی در حوزه تامین سوخت نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه 5 هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران اربعین در نظر گرفته شده است اظهار داشت: یکی از وظایف ذاتی ما نگهداری و بهسازی راه‌ها است که در این راستا نگهداری و بهسازی مسیرهای منتهی به مرزهای مهران و شلمچه را در دستور کار قرار دادیم تا برای این ایام آماده شوند.

کشاورزیان افزود: به زودی سالن مسافری پایانه مرزی شلمچه با حضور وزیر راه و شهرسازی تا قبل از ایام اربعین به بهره‌برداری می‌رسد و ضمن آنکه گیت‌های مورد نیاز در پایانه‌های مرزی برای عبور زائران افزایش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در مرز مهران روزانه حداکثر 15 هزار نفر مسافر می‌توانند تردد کنند اما در ایام اربعین این رقم به روزانه 250 هزار نفر می‌رسد و با این حجم افزایش تقاضا نمی‌توان هیچ شرایط خدمات‌رسانی مطلوبی را فراهم کرد.

وی افزود: با آنکه 96 گیت عبور در مرز مهران تامین شده است اما زائران انتظار خدمات مطلوب نداشته باشند و خدمات آنجا حداقلی است و قطعا مناسب نخواهد بود زیرا هر چه از زائران درخواست می‌کنیم که از مرزهای دیگر برای اربعین تردد کنند گرایش به مرز مهران به دلیل نزدیکی مسیر زیاد است.

کشاورزیان گفت: سال گذشته 62 درصد زائران از پایانه مهران و 38 درصد از پایانه شلمچه و چزابه در بخش جاده‌ای استفاده کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت‌های بلیت اتوبوس برای ایام اربعین گفت: طی توافق با انجمن تعاونی شرکت‌های مسافری قیمت‌های بلیت اتوبوس برای این ایام حداکثر 2 برابر خواهد شد و این به دلیل ترددهای یک سر خالی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال افزایش قیمت بیش از نرخ‌های تعیین شده گفت: ممکن است واسطه‌هایی در این میان پیدا شوند و قصد سوء استفاده داشته باشند اما ما تلاش کرده‌ایم زائران بین هر سه مرز توزیع شوند و برخی از مرز شلمچه، برخی چزابه، برخی مهران اعزام شده و برگردند اما پیش‌بینی می‌کنیم زائران این تقسیم‌بندی را رعایت نکنند.

کشاوزیان بیان کرد: امسال 5 هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران در نظر گرفته‌ایم که 3 هزار دستگاه آن در مسیر مهران و 2 هزار دستگاه اتوبوس به دو پایانه دیگر می‌رود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۵ ، ۱۴:۳۷
فرزاد مسرت بخش